Ruší se lety z Prahy: Piloti Lufthansy stávkují, statisícové platy jim nestačí

Autor: ČTK - 
23. listopadu 2016
07:07

Piloti německých aerolinek Lufthansa vstoupili o půlnoci do dvoudenní stávky. Protestem, který je již čtrnáctým za posledního dva a půl roku, si chtějí vynutit zvýšení platů o 22 procent. Stávka se podle společnosti dotkne zhruba 100 000 cestujících, Lufthansa zruší téměř 900 letů, včetně několika spojení s Českou republikou.

Odborový svaz Vereinigung Cockpit (VC) vyzval více než 5000 pilotů ke stávce kvůli tomu, že jim posledních pět let nerostly platy. Odbory, podle nichž za tu doby největší německé aerolinky vydělaly kolem pěti miliard eur (135 miliard korun), požadují výrazné zvýšení platů pilotů. Vedení společnosti to odmítá. Stávce se v úterý snažilo ještě zabránit, německé soudy ale odmítly vydat předběžné opatření. Piloti poté původní 24hodinovou stávku prodloužili o jeden den.

Lufthansa ve středu kvůli stávce zruší prakticky polovinu svých linek. Společnost sice uvedla, že uskuteční 2124 letů. V tomto čísle jsou ale započtené i lety společností jako Austrian Airlines, Brussels Airlines nebo Swiss, které spadají pod koncern Lufthansy. Samotná Lufthansa normálně vypraví asi 1800 letů denně. Dnes jich musela 876 zrušit, 51 z nich jsou mezikontinentální lety.

Dopady na Česko

Omezení se dotknou i Česka. Zrušeny mají být čtyři páry letů mezi Prahou a Frankfurtem s příletem do Prahy v 10:10, 13:45, 17:55 a 22:50 SEČ. Poslední zrušený spoj se měl podle harmonogramu do Německa vracet až následující den, tedy ve čtvrtek v 06:55 SEČ. Dále dopravce zrušil na dnešek spoj mezi Prahou a Mnichovem (přílet do Prahy ve 12:40 a následný odlet ve 13:15 SEČ). Řekla to mluvčí pražského Letiště Václava Havla Marika Janoušková.

Stávka v úterý postihla i několik desítek spojení nízkonákladové divize Lufthansy Eurowings.

Protesty pilotů Lufthansy přijímala v minulosti velká část německé veřejnosti s nelibostí, mimo jiné kvůli výši platů, které piloti již dnes mají. Nástupní plat pilotů u Lufthansy činí i s příplatky 73 000 euro ročně (téměř dva miliony korun), piloti na vrcholu kariéry vydělávají s příplatky až 255 000 euro ročně (6,8 milionu korun). Průměrný roční plat se přitom v Německu pohybuje kolem 32 650 euro (883 000 korun).

istyl ( 23. listopadu 2016 14:36 )

a pak se samozrejme tážete, jak je mozne, ze vámi zaplacenou letenku vam zrusili(KLM) bez nahrady...asi chteji letat bez pasazeru, nechapu to...joo, to jste mel prijet včas...ale ja byl uz s kufrem na vaze a personalPRG, říká ze uz je zavrena brana, ja ji rikam, vzdyt sviti ještě Open...neee, ted jsme ji zavreli--kdy? no ted...to je sproste... me před nosem...ale ja letim na druhy konec světa...to nas nezajima, když chcete letet kupte si novou letenku..a do odletu ještě porad zbývalo 32 min., a nepustili me tam...tak asi takhle chteji prepravovat lidi...

marti33 ( 23. listopadu 2016 09:47 )

Sobotáles a Špidla už 20 roků systematicky odstraňují jakoukoliv konkurenci Aholdu a jde jim na ruku i Antimonopolní úřad. Protože ČSSD potřebuje chudáky, aby ji měl kdo volit.

istyl ( 23. listopadu 2016 08:31 )

Cestujici i veřejnost by spise zajímalo, jestli ty zrusene lety jdou prebookovat, nebo prisli o letenku, ci navazne letenky...jako u KLM? A všichni by jsme si měli pamatovat a nespoléhat se na tyto letecke spolecnosti...

Zobrazit celou diskusi