
Jak umírali: Rozdrcená páteř a pak selhání orgánů kvůli dešti. Co řekl o Dubčekově nehodě lékař a vyšetřovatelé?
Smrt Alexandra Dubčeka je patrně jednou z nejoblíbenějších domácích záhad konspiračních teoretiků. Byl snad politik někomu natolik nepohodlný, aby se ho zbavil nebo prostě jen seděl v autě, které na velmi nebezpečném úseku, v hustém dešti a šílené rychlosti dostalo aquaplaning. Dubček zemřel na následky těžkého poranění po dvou měsících. Stejný úsek dálnice D1 stál život celou řadu lidí - do stavu klinické smrti přivedl i herce Petra Haničince a na vozík poslal zpěvačku Mariku Gombitovou.
88. kilometr dálnice D1 je i kvůli smrtelné nehodě Alexandra Dubčeka nechvalně proslulý. Nehod se zde ale stalo mnohem víc - při jedné dokonce hromadně bouralo 106 vozů. Podle výsledků několika policejních vyšetřování ale za nehodou nestála atypická zatáčka dálnice, ani atentát, jak rádi diskutují konspirátoři. Viníky bylo počasí a řidičova příliš těžká noha na plynu.
Bylo 1. září 1992 a Dubček pospíchal na zasedání Federálního shromáždění v Praze. Jeho služební automobil BMW E34 535i řídil tehdy sedmatřicetiletý Ján Rezník, který Dubčeka brzy ráno vyzvedl doma v Bratislavě. Krátce před půl desátou projížděli osudnou zatáčku u Humpolce. Už delší dobu velice hustě pršelo, přesto jel Rezník podle některých odhadů až 170 kilometrů v hodině. Právě na onom úseku ale byla rychlost za mokra omezená na 80 km/h. Dubček měl prý řidiče dřív požádat, aby jel rychle, aby byli v Praze už v deset hodin. Tam už ale nedojeli.
Důležitým svědkem nehody se stal Alojz K., kterého jen chvíli před nehodou BMW v šílené rychlosti předjelo. Viděl pak i smyk, který vládní vůz dostal, a nehodu, která následovala. Auto s Dubčekem na zadních sedačkách prorazilo svodidla a vylétlo mimo vozovku, kde
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.