Prezidentský pár: Takhle si letěli pro smrt...

Autor: INT, shp, tch, šim - 
13. dubna 2010
08:53

O tom, co se událo na palubě letadla před katastrofou, se asi navždy povedou dohady. Prezidentský pár trávil zřejmě poslední chvíle v prezidentském salónku, který těsně sousedil s kokpitem.

Prezidentský salónek měl dvě místnosti – v první bylo lůžko, v druhém menší stolek, dvě křesla a rozkládací pohovka. Zřejmě tady trávil prezidentský pár většinu času během cesty. Prezident pracoval na projevu, který měl jen o pár hodin později pronést u památníku v Katyni.

V salonku, který sousedil s prezidentským, vždycky seděli nejbližší spolupracovníci hlavy polského státu. Tentokrát tam seděl poslední exilový prezident Ryszard Kaczorowski (†91) a ministři Wladyslaw Stasiak (†44), Pawel Wypych (†42) a vedoucí Národního bezpečnostního úřadu Aleksander Szczyglo (†47). V další oddělené části bylo 18 lidí – zástupci ministerstev, armády. Za nimi zbytek delegace.

Letecké neštěstí minutu po minutě

Stačilo pár vteřin a letoun Tupolev 154 se proměnil v jednu velkou rakev. Všech 96 osob na palubě, včetně polského prezidenta Lecha Kaczyńského (†60), okamžitě zahynulo. Jak celé neštěstí probíhalo minutu po minutě?

Podle vyšetřovatelů už je jasné, že letoun při přistávání ve Smolensku v mlze nezavadil před nárazem o vrcholky stromů, ale střetl se s radiovou anténou na jedné z letištních věží!

Záznam z černých skříněk potvrdil slova leteckého dispečera, že pilot polského prezidentského speciálu dostal doporučení přistát jinde. Stále zůstává záhadou, proč se jeden z nejlepších pilotů polské armády rozhodl na doporučení nebrat ohled a pokusil se s letadlem přistát na letišti ve Smolensku.

Tělo první dámy na cestě do Polska

Letadlo s tělem polské první dámy Marie Kaczynské se po přezkoumání v moskevském soudním ústavu vydalo na cestu z Moskvy do Polska. Na varšavské letiště vojenský speciál dosedl asi v 10,30 hodin dopoledne.

Již podruhé se na místo vydala i dcera prezidentského páru Marta Kaczynska, která zde musela prožít už dvojnásobnou bolest. Na ceremoniál, který měl podobný průběh jako v případě příjezdu rakve s ostatky polského prezidenta, ji doprovázel manžel Marcin Dubieniecki.

Po uvítání bude rakev během slavnostního průvodu Varšavou přesunuta do prezidentského paláce a umístěna vedle rakve Lecha Kaczynského. 3 dny po šíleném masakru tak spočine Maria po boku svého manžela.

Časová osa polského neštěstí: Sobota 10. 4. 2010

4:00 Delegace se setkává na varšavském letišti.

6:49 Prezidentský pár vchází na palubu prezidentského Tupoleva 154. Vítá se s členy delegace a posádkou letadla.

7:23 Kola prezidentského letounu se odlepují od plochy varšavského letiště. Podle plánu má přistát v 9:00 ve Smolensku.

8:20 Prezident Kaczyński volá přes satelitní telefon bratrovi, že je vše v pořádku, všechno jde podle plánu a že budou brzy přistávat.

8:48 Mlha nad Smolenskem je tak hustá, že piloti nevidí ani přistávací dráhu.

8:56 Během přistávacího manévru stroj klesá příliš prudce. Pilot se pokouší zvednout letadlo do vzduchu, ale už je pozdě. Přichází katastrofa.

8:58 Na místo tragédie přijíždějí první jednotky hasičů. Letadlo hoří a jeho trosky jsou rozesety na několika stech metrech.

9:23 Informace o neštěstí se šíří do světa. Agentura Reuters informuje, že nikdo nepřežil.

9:25 O tragédii je telefonicky informován premiér Donald Tusk. Zpráva ho rozpláče.

9:29 Hasičům se daří uhasit požár. Z trosek vynášejí první oběti.

10:19 Ruský prezident Dmitrij Medveděv svolává zvláštní komisi, která má vyjasnit příčiny katastrofy.

10:43 Polsko je konsternované. Před prezidentským palácem se objevují první květiny a svíčky.

11:30 Do Polska přicházejí první kondolence světových státníků.

12:00 Na vojenském hřbitově v Katyni probíhá mše za oběti neštěstí.

12:45 Na místě havárie pracuje 134 záchranářů. Z Moskvy startují vrtulníky se specialisty v oboru soudního lékařství.

13:40 Maršálek Sejmu (něco jako u nás předseda Poslanecké sněmovny) Bronisław Komorowski, který podle ústavy plní po smrti prezidenta funkci hlavy státu, vyhlašuje týdenní státní smutek.

16:10 Záchranáři nalézají tělo prezidenta Lecha Kaczyńského.

16:48 Prezidentův bratr Jarosław Kaczyński odlétá na místo katastrofy.

17:03 Z místa jsou odváženy první truhly s ostatky. Putují kvůli identifikaci do Moskvy.

17:30 Premiér Tusk letí do Smolensku.

21:36 Premiéři Polska a Ruska pokládají kytice na místě neštěstí.

21:47 Ostatky všech obětí už jsou na moskevském letišti.

21:55 Jarosław Kaczyński identifikuje tělo svého bratra, polského prezidenta.

Havárie očima českého pilota

K sobotní tragédii se exkluzivně pro Blesk vyjádřil i bývalý pilot vládní letky ČR, který si z pochopitelných důvodů nepřál být jmenován. Se strojem Tupolev Tu-154 létal 10 let. Navíc i on na vlastní kůži zažil, že na něj byl v minulosti od významných politiků vyvíjen nátlak, a musel přistát za nepříznivého počasí.

Vyšetřovatelé sobotní katastrofy polského prezidentského letadla prozatím udávají jako nejpravděpodobnější příčinu zřícení letounu lidský faktor a selhání polského pilota Arkadiusze Protasiuka (†36).

Ten údajně ignoroval pokyn řídicí věže a snažil se navzdory husté mlze se strojem přistát. „O příčině neštěstí nechci spekulovat, ale na mě to působí tak, že na pilota byl vyvíjen velký tlak. I mně se to stalo. Tlačili na mě, abych přistál za nepříznivých podmínek. Ale vzhledem k citlivosti celé záležitosti nemohu říct, o koho se jednalo. Ten člověk je stále politicky aktivní,“ vysvětlil včera Blesku bývalý pilot.

Letadlo Tupolev je bezpečný stroj

Tupolev je podle něj bezpečný a spolehlivý stroj. „Jedinou nevýhodou je, že je velký a těžký, což znamená, že za některých podmínek se s ním hůře manévruje,“ popisuje pilot.

Všechno jde podle plánu a brzy budeme přistávat. Poslední slova, která od prezidenta Lecha Kaczyńského (†60) slyšel jeho bratr-dvojče Jarosław, když spolu mluvili z paluby letadla Tu-154 přes satelitní telefon. Pak přišla tragédie. Pád stroje, který se několikrát pokusil přistát, nikdo nepřežil…

K sobotní tragédii se exkluzivně pro Blesk vyjádřil i bývalý pilot vládní letky ČR, který si z pochopitelných důvodů nepřál být jmenován. Se strojem Tupolev Tu-154 létal 10 let. Navíc i on na vlastní kůži zažil, že na něj byl v minulosti od významných politiků vyvíjen nátlak, a musel přistát za nepříznivého počasí. Vyšetřovatelé sobotní katastrofy polského prezidentského letadla prozatím udávají jako nejpravděpodobnější příčinu zřícení letounu lidský faktor a selhání polského pilota Arkadiusze Protasiuka (†36). Ten údajně ignoroval pokyn řidicí věže a snažil se navzdory husté mlze se strojem přistát. „O příčině neštěstí nechci spekulovat, ale na mě to působí tak, že na pilota byl vyvíjen velký tlak. I mně se to stalo. Tlačili na mě, abych přistál za nepříznivých podmínek. Ale vzhledem k citlivosti celé záležitosti nemohu říct, o koho se jednalo. Ten člověk je stále politicky aktivní,“ vysvětlil včera Blesku bývalý pilot. Tupolev je podle něj bezpečný a spolehlivý stroj. „Jedinou nevýhodou je, že je velký a těžký, což znamená, že za některých podmínek se s ním hůře manévruje,“ popisuje pilot.

ctenar ( 13. dubna 2010 20:29 )

Pleskači, taky Ti ten " NIKTO NEVIE" leze na nervy? To bude asi nějaký nedoceněný génius - pilot práškovacího letadla - na vejminku, což ?

nikto nevie ( 13. dubna 2010 13:25 )

To: anelam VŠE VÍ JEN BŮH!! Já jen obřas kounu i do cizích novin a na zahraniční zprávy. V Tu 154 jsem párkrát letěl, pár kapitánů znám a mám na notebooku nainstalovánu Google Earth. Poslední letecký expert co mluvil, neřekl kde přistával a zda poslech či se vzepřel našemu papálši. A je to tak správné, není potřeba označit faktické a morální viníky. Tragedie se stala a je jen potřeba vyjádřit soustrast všem pozůstalým

anelam ( 13. dubna 2010 13:10 )

ZATO VY VÍTE VŠECHNO

nikto nevie ( 13. dubna 2010 12:28 )

Tvé blbé konspirace jsou stejně tak pravděpodobné, jako je pravděpodobné, že by si se někdy mohl s NĚJAKÝM kapitánem setkat. 1. Už v sobotu, kdy přijel prezideta identifikovat bratr Rusové oznámili, že prezident byl v salonku s nejvyššími představiteli Polska a proto je bylo možno identifikovat. 2.Jeho žena naopakv době havárie byla v zdaní části letadla s novináři a pozůstalými po obětech z Katyně, kterou spálil požár a idetifikují je pouze podle osobních věcí a DNA.

nikto nevie ( 13. dubna 2010 12:15 )

No Coment. S blbem, který nemá ani dochozenou ZDŠ a arugumentuje pouze svými názory vycucanými z prstu se nedá diskutovat. 1. Viditelnost byla pole očitých svědků na 3 metry, pro riskntní přistání v mlze je potřeba vidět na 400 metrů. 2. Letiště nebylo vybaveno na přitávaní letadel v mlze a proto nepřijímalo a odklánělo do Minsku a Moskvy i ruská letadla. 3. Dle leteckých expertů je potřeba na přistání Tu 154 dráha dlouhá 2400 metrů Smolensk má 1600 a není to civilní letiště, tak se věž doruzumívá s letady v ruštině.

Zobrazit celou diskusi