Nová Sněmovna v pohybu: Kdo povede první schůzi a co všechno se musí vyřídit?
Zatímco Česko napjatě sleduje sestavování nové vlády Andreje Babiše (ANO) s SPD a Motoristy, Poslanecká sněmovna už se intenzivně připravuje na příval nových poslanců a blížící se volební období. Prezident Petr Pavel stanovil ustavující schůzi na 3. listopadu a Kancelář Poslanecké sněmovny tak intenzivně pracuje na tom, aby do té doby bylo všechno připraveno.
Co je první věc, kterou si musí poslanec po volbách zařídit? Vstupní kartu, smlouvy i oficiální fotografii. Podle vedoucího Kanceláře Poslanecké sněmovny Martina Plíška se 8. října, tedy v den, kdy oficiálně skončilo minulé volební období a začalo nové, otevřel v nedaleké Tomášské ulici tzv. Zero Point.
„Zvolení poslanci si tam mohou vyřídit všechny vstupní náležitosti a jejich asistenti své smlouvy. Budeme také zajišťovat focení a technické vybavení,“ vysvětlil Blesku Plíšek. Zero Point funguje až do ustavující schůze, aby se mohli i ti největší „opozdilci“ připravit na start nového období. Už v pátek ale měla většina zvolených všechno hotové – podle Plíška bylo odbaveno 128 z 200 poslanců.
Focení a vydávání kartiček je přitom nutností. „Na každé volební období se fotí nové portréty. Pokud je poslanec zvolen poněkolikáté, není možné používat jeho starou fotografii. Fotí se všichni poslanci a dohodu máme s ČTK,“ připomněl kancléř.
Rozdělení kanceláří
Dalším krokem je zajistit každému poslanci jeho pracovní zázemí. Končící poslanci musí kanceláře vyklidit během pětidenního překryvu mezi volebními obdobími – v tomto případě tedy do soboty 11. října. Ti, kteří byli znovu zvoleni, si stěhovat kanceláře nemusí a většinou zůstávají na svém místě.
Rozmístění poslanců do kanceláří se podle Plíška odvíjí od velikosti a složení poslaneckých klubů. Stávající kluby si zachovají své zázemí, nově vzniklé kluby, tedy Motoristé sobě, dostanou prostor podle počtu svých členů. „Máme zajištěno zázemí pro všech 200 poslanců a připravujeme profesionální servis, včetně provozního i odborného vybavení,“ doplnil Plíšek.
Do poloviny října, konkrétně do 20. října, dostanou pak poslanci pracovní počítače. „Každý poslanec má dva notebooky,“ upřesnil kancléř. Kromě toho získají asistenti přístup do informačního systému Sněmovny, nezbytného pro fungování regionálních kanceláří i dalších povinností.
Volba nového vedení
Kdo bude řídit ustavující schůzi 3. listopadu? Protože ještě nejsou jasní místopředsedové nové dolní komory, postupuje se podle Plíška následovně.
„Ustavující schůze Sněmovny bude řízena nejstarším stávajícím znovuzvoleným místopředsedou nebo místopředsedkyní – v tomto případě by to měla být Věra Kovářová z hnutí STAN,“ dodal kancléř. Nejprve složí poslanci ústavou předepsaný slib – slavnostní okamžik, který odstartuje nové volební období.
Poté se zřídí volební komise, zvolí mandátový a imunitní výbor a nakonec nový předseda a místopředsedové Sněmovny. Počet místopředsedů se odvíjí od výsledků voleb a rozhodnutí nové Sněmovny – v minulém období jich bylo šest.
Rekonstruováno na nové období
V hlavním jednacím sále Sněmovny proběhly v létě renovace, které prostoru dodávají moderní vybavení a zároveň respektují památkovou hodnotu budovy. Nový koberec je tmavší a odolnější, kamery byly vyměněny a technika v sále zdokonalena – vše tak, aby jednací sál byl připraven pro nové období a zároveň byl reprezentativní a funkční.
ČVUT dodalo pro interiéry metodiku, která určuje, jak správně zacházet s nábytkem, barvami, uměleckými předměty i celkovým vybavením. Manuál poslouží nejen při současných úpravách, ale i do budoucna, aby všechny prostory byly esteticky sjednocené a zároveň praktické.
Plíšek zároveň potvrdil, že jeho role vedoucího Kanceláře Poslanecké sněmovny pokračuje i po volbách. „Zaměstnanci i vedoucí kanceláře mají pracovní poměr na dobu neurčitou a vedoucí kanceláře jmenuje předseda Sněmovny se souhlasem organizačního výboru,“ vysvětlil. Dodal, že kancelář bude nadále poskytovat servis všem 200 poslancům, aby chod Sněmovny zůstal plynulý.
Důležitá bude kantýna a bar