Zpackané stavební řízení. Vládní pomoc rozdělila úřady! …část ji vítá, část se obává chaosu
Pomoc, nebo ještě větší zmatek? Blesk zjišťoval u stavebních úřadů, jestli jim zavedení přechodného období u digitalizace stavebního řízení uleví. Zatímco část tuto možnost – ta má platit tři roky – vítá, další se obávají většího chaosu.
Vláda nebude pokračovat v zavádění digitalizace stavebního řízení, které započal nyní už exministr pro tuto oblast a končící předseda Pirátů Ivan Bartoš. Systém by měl vznikat od začátku s tím, že by byl spuštěn až 1. července 2028.
Podle vládou schváleného návrhu novely stavebního zákona by mělo být možné spolu se starým systémem používat i ten nově spuštěný. Přechodné období má trvat od letošního 1. července, kdy nový systém spustil Bartoš, do konce roku 2027. Podle nového ministra Petra Kulhánka (STAN) byly některé prvky funkční. Na nový systém má být vypsaná zakázka.
Ne větší chaos než doposud
Někteří zainteresovaní tento postup uvítali. Návrat ke starému systému přinese uklidnění situace podle vedoucího jihlavského stavebního úřadu Michala Jarca. „Pokud bude dobře nastavené přechodné období, tak žádný chaos neočekáváme, rozhodně ne větší, než byl v posledních třech – čtyřech měsících,“ uvedl pro Blesk.
Podle tajemníka Městského úřadu v Soběslavi Radka Brylla jde o správné rozhodnutí. „Legalizuje skutečnost, že úředníci hledali způsob, jak žádosti došlé vyřídit v zákonných lhůtách, a často využívali původní systém,“ uvedl pro Blesk.
„Stavební úřad České Budějovice vnímá tuto změnu pozitivně a předpokládá, nebo spíše doufá, že po letošních zkušenostech MMR se současným ISSŘ bude jeho nová verze funkční, přehledná a uživatelsky příjemnější, a to jak pro úředníky, tak pro stavebníky,“ uvedla vedoucí odboru tamního stavebního úřadu Blanka Martiniová.
Rychlejší vyřízení?
„V případě návratu ke starému systému, který už je vyzkoušený a fungoval, očekáváme zrychlení zpracovávání žádostí,“ uvedl Filip Poňuchálek, tiskový mluvčí brněnského magistrátu. Hlavní podle něj je, aby zaměstnanci stavebního úřadu nebyli zatížení nefunkčními systémy. Podle vedoucí teplického odboru územního plánování a stavebního řádu Lenky Mirgové bude mezitím procesy „zachraňovat“ bypass, který právě umožní používat i starší postupy. Rovněž ona čeká zrychlení.
„Ke zlepšení jistě přispěje i to, že stavební úřady budou moci, po legislativním schválení, pracovat v jím známých a osvědčených systémech, které jsou spolehlivé a rychlé,“ říká Hana Recová, vedoucí oddělení územního řízení a stavebního řádu stavebního úřadu libereckého magistrátu.
Velká očekávání
Do nového systému jsou vkládány velké naděje. „Stavební úřad pozitivně vnímá fakt, že se konečně něco děje. Jestli budou nastavené kroky tak, aby došlo k nápravě? Věřím, že ano,“ uvedla Romana Macová, vedoucí ústeckého Odboru územního plánování a stavebního řádu.
„Pevně věříme, že vláda se z toho stávajícího ISSŘ poučila a nový systém již bude bez velkého chaosu,“ uvedla vedoucí teplického odboru územního plánování a stavebního řádu Lenka Mirgová.
„Pro vznik nového systému je zásadní správné zadání a avizované otestování celého nového systému,“ uvedl Bryll.
Problémy v Olomouci
Pro olomoucký stavební úřad je to úleva jen do určité míry a žádnou euforii u nich nevyvolává. „Administrace žádostí v původním systému zajišťuje větší právní jistotu z hlediska dodržení legality procesních postupů při vydávání povolení. Nicméně konkrétně pro stavební úřad v Olomouci toto řešení představuje i jistou dávku komplikace, protože stávající systém nepodporuje novou právní úpravu ve stavebním zákoně,“ uvedla vedoucí odboru Ludmila Marková. S dodavatelem bude nutné dojednat rozšíření systému, což bude pro město znamenat i finanční náklady, se kterými v rozpočtu nepočítalo. A bude to trvat nějaký čas.
„Navrhovaná změna na straně úředníků nevyvolává žádnou vlnu euforie, protože nefungující informační systém je jen jeden z řady problémů, se kterými se musí v souvislosti s novou právní úpravou ve stavebním zákoně úředníci na stavebním úřadu v Olomouci potýkat. Úředníci na velkých stavebních úřadech stále řeší obrovské množství žádostí podaných podle starého stavebního zákona, musí čelit značnému nárůstu nové agendy, která na ně přešla jak z malých stavebních úřadů tak z jiných státních orgánů, které byly dříve v postavení dotčených orgánů, a to vše za situace, kdy se dlouhodobě nedaří obsadit ani stávající volná pracovní místa odborných stavebních referentů,“ sdělila Marková.
Ještě větší chaos!
Jiní se obávají ještě většího chaosu. „Zpráva o tom, že vláda se rozhodla nepokračovat v digitalizaci stavebního řízení spuštěné od 1. července, mě velmi překvapila. Ještě před několika dny pan Kupka i pan Kulhánek hovořili, že se v digitalizaci bude pokračovat a že by měla být hotová za 18 měsíců. Teď se má začít znovu a termín spuštění je plánován na 1. 1. 2028. Tomu opravdu nerozumím,“ uvedla uvedla Alena Gaňová, místopředsedkyně Odborového svazu státních orgánů a organizací. Obává se toho, že vznikne ještě větší chaos. Zároveň si klade otázku, kdo vzniklé náklady zaplatí.
„Přinese to nový chaos, minimálně u těch stavebních úřadů, kde již přes portál něco vyřizovaly. A nese to s sebou i celou řadu nejasností: Co bude s žádostmi, které jsme již přes portál vyřídili či máme rozpracované apod.? Pokud současný systém půjde do koše, kde výše uvedené dohledáme?“ uvedla náchodská tisková mluvčí Nina Adlof za stavební úřad.
Ostražitý zůstává kolínský Městský úřad. „Není přijata definitivní legislativní úprava, a nelze tedy v tuto chvíli predikovat, jaký bude následně postup, rychlost řízení a tak dále,“ uvedla jeho tisková mluvčí Šárka Hrubá.
Vyjádřil se i předseda Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů Jan Holický.
„Chaos je nyní, protože systém funguje částečně,“ uvedl s tím, že neumožňuje dělat veškeré úkony v souladu se zákonem a není jisté, jestli nebude nutné v budoucnu některá rozhodnutí potřeba zrušit. Přestože tři roky považuje za poměrně dlouhou dobu, doufá, že bude systém stabilní a udělaný pořádně. „Když už se takový systém dělá, tak se má udělat skutečně pořádně, s řádnou přípravou, s řádným testováním. A to prostě nějaký čas trvá,“ uvedl. Doufá, že stát na finančních prostředcích ušetří alespoň tím, že podle Kulhánkových slov na některé prvky Bartošova systému naváže.
„Když máte špatně postavený dům, tak ho můžete pořád opravovat a nakonec nějak fungovat bude, ale pořád to nebude dobře postavený dům. V nějaké fázi je výhodnější ho zbourat a postavit znovu. Předpokládám, že v tomto duchu vláda rozhodla,“ uvedl Holický. Problémů podle něj bylo poměrně hodně, zmínil i chybějící certifikaci informačního systému či zrušení výběrového řízení MMR na digitalizaci řízení Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.
Neboj, i to bude! 😁 Pokud Babiš vyhraje volby a sestaví vládu, pak se s tím rozdrbaným problémem bude muset také zabývat...a to si piš, že mu to pak dá čtyřkolka "sežrat"! 😨 😁