Více než dva měsíce po atentátech v Bruselu, z nichž jeden se odehrál jen několik stovek metrů od budovy Evropského parlamentu a Evropské komise ve stanici metra Maelbeek, se život v hlavním městě Evropské unie vrací k normálu. Je to ale „nový normál“, který se vyznačuje vojáky v ulicích a podrobnými kontrolami u vstupů do unijních institucí. „Jsme ve válce s terorismem, svět se změnil,“ shodují se čeští europoslanci.
Europoslanci v obavách z teroru: Budova je hlídaná, slabinou je ale parkoviště
1.Parlament je více hlídaný, parkoviště ale ne
Jaromír Štětina (TOP 09) byl přímo v Evropském parlamentu, když se v nedalekém metru odpálil jeden z atentátníků. Zemřelo tam 20 lidí. „My jsme seděli na zahraničním výboru, který řídil pan předseda Brok (Elmar Brok, německý europoslanec – pozn. red.). On nám to oznámil, protože ten výbuch byl v metru, tak jsme to neslyšeli. A udělal věc, které si velmi cením. Řekl: ‚Nepřestaneme a budeme dál pokračovat.‘ Nepřerušil to jednání,“ vzpomíná člen frakce EPP, kterou TOP 09 sdílí v Bruselu s lidovci.
„Bylo to… (váhá) hrozné. Se všemi, co tam seděli, to zacloumalo. Já jsem se rozhlížel po těch obličejích. Bruselanům ale velice rychle otrnulo, o čemž svědčí i dnešní stávka. V Evropském parlamentu se udělaly nové turnikety, do kterých se člověk pořádně nevejde. Prověrka u vstupu je mnohem přísnější. Ale vidím tady jednu nedořešenou věc a tou je parkování. Kontrola vjíždějících aut je slabá a tady jsou podzemní garáže přímo pod budovou,“ dodal a poukázal tak na další možné nebezpečí.
2.Každý zná někoho, kdo zná oběti a zraněné
„Jela jsem zrovna autem do Bruselu. Volala mi to kolegyně z Prahy a já hned volala sem do kanceláře, ale pořád jsem autem pokračovala. To byla ta první informace, že vybuchla bomba na letišti,“ popsala v Bruselu pro Blesk.cz europoslankyně Dita Charanzová (ANO). „Když mi volali, že vybuchla další v metru, tak jsem zastavila a vracela jsem se nazpátek. Má kolegyně jezdí metrem, ale už naštěstí byla v kanceláři. Mně tady žije řada známých, protože jsem tady předtím pracovala, mám tady kamarády a kamarádky. Naštěstí těm nejbližším se nic nestalo, Brusel je ale malý a každý zná někoho, kdo někoho znal,“ poznamenala.
„Hodně se to tady podepsalo, samozřejmě život jde dál, ale asi jste sama viděla, že na ulicích jsou vojáci. Tady u nás jsou zpřísněná opatření. Člověk s tím začíná žít, že už to nebude takové jako předtím. Je to jiný svět, někdy si říkám, že jak já jsem prožívala dětství, tak mé děti budou mít ten život jiný,“ míní členka frakce liberálů a demokratů (ALDE) a dodává, že jí vadí pomalí postup na úrovni Evropské unie.
3.Belgie reagovala váhavě a nekoordinovaně
Ani Pavel Svoboda (KDU-ČSL) v Bruselu v době útoků nebyl. Přesto se ho prý osobně velmi dotkly. „Jedna z těch bomb v metru vybuchla asi 200 metrů od bytu jednoho z mých asistentů, takže se mě to osobně dotklo. Je to nová forma války, evidentně, na kterou možná nejsme úplně připraveni. Alespoň belgické orgány reagovaly poměrně váhavě a nekoordinovaně,“ poukazuje na problémy předseda právního výboru Evropského parlamentu.
4.Jourová: Má kolegyně zahynula
To česká eurokomisařka Věra Jourová (ANO) přišla během útoku v metru o kolegyni. „Máme hodně zraněných kolegů, jedna z nich dokonce zahynula po výbuchu v metru. Několik těžce zraněných kolegů je stále ještě v nemocnici. Komise fungovala, lidé dostali možnost dělat z domova,“ popsala po útocích svůj hrůzný zážitek. Mluvila o něm i ve Studiu Blesk.
Video Věra Jourová o ochraně spotřebitele a terorismu. V Evropské komisi se angažuje v obojím.Video se připravuje ...5.Nová pravidla postupují velmi pomalu
Před několika dny přijal Evropský parlament několik let diskutovanou identifikaci cestujících v letadlech mířící mimo schengenský prostor. Nařízení počítá mimo jiné s uchováním údajů o takových lidech po dobu pěti let. Evropa by tak měla mít snadněji pod palcem například lidi, kteří odjíždějí do Sýrie bojovat za Islámský stát nebo se tam jezdí cvičit. Po tuhém boji mezi pravicí a levicí se ale identifikace netýká přepravy uvnitř Evropské unie. Tuto část budou europoslanci řešit odděleně a debata na toto téma začala už tento týden. Týkat by se měla nejen cestujících v letadlech, ale i pozemní dopravy.
Jak se může Štětina takový hrdina něčeho bát? Tomu nevěřím.