České mořské přístavy má pohltit olympiáda. Ťok jel za Němci vyjednávat

Ministr dopravy Dan Ťok jednal v Hamburku o budoucnosti českých přístavů
Ministr dopravy Dan Ťok jednal v Hamburku o budoucnosti českých přístavů  (Autor: ČTK)
Autor: simao, ČTK - 
21. září 2015
17:45

Česká republika sice nemá na svém území žádné moře, o přístavní prostory v německém Hamburku ale dál stojí. Teď ovšem hrozí, že o ně přijde. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) se proto vydal jednat o českých přístavech přímo do Německa. Situaci navíc komplikuje olympiáda, kterou chtějí Hamburští pořádat.

V místě, kde se nyní české přístavy nacházejí, plánuje Hamburk výstavbu pro olympijské hry 2024. Chce totiž kandidovat na jejich pořádání. Česku tak hrozí, že o svá území v Hamburku přijde. Ministr Ťok proto vyrazil osobně do Německa o nastalé situaci jednat. A vrací se s dobrými zprávami.

Zástupci německého města prý nyní nabízejí výměnou za současné české přístavy místo, které je výhodnější než to současné, řekl šéf české dopravy. Proč Česko vůbec přístavy potřebuje? „Jestliže myslíme vážně, že chceme splavnit Labe, potřebujeme mít na tom výstupu, tedy v Hamburku, dostatečné zázemí pro české loďaře,“ vysvětloval dnes Ťok.

Ťok je pro výměnu přístavů

Česko má přitom v Hamburku tři přístavní území: Sálský a Vltavský přístav, které k sobě přiléhají a byly propůjčeny Československu k užívání na základě Versailleské smlouvy. A dále pak samostatný Peutský přístav, který v roce 1929 Československo zakoupilo.

Deklarovali jsme zástupcům Hamburku, že bychom jako Česká republika v Hamburku rádi zůstali. Pokud Hamburk potřebuje naše přístavní území pro účely svého rozvoje, jsme ochotni ho vyměnit, řekl ministr. Výměna by se podle něj týkala Vltavského a Sálského přístavu. „Zástupci Hamburku tuto naši ochotu přivítali a nabídli nám náhradní území, které je podle mě výhodnější než to současné. To znamená, že je možnost řešení s benefity pro obě strany,“ řekl Ťok.

Investice za 150 milionů

Ministr dopravy zdůraznil, že Česko má zájem využívat své přístavy v Hamburku dlouhodobě, určitě i po roce 2028, kdy vyprší platnost Versailleské smlouvy. V pondělí pak v doprovodu hamburských představitelů navštívil Ťok Vltavský přístav i nově nabízená území. Dostali bychom území, které leží víc východním směrem a podle mě je lepší, protože nabízí větší perspektivy rozvoje, uvedl ministr po prohlídce obou lokalit.

Česko v uplynulých 15 letech do obnovy svých přístavních území v Hamburku neinvestovalo a tamní majetek chátral. Letos v červnu začalo Česko s rekonstrukcí, ve Vltavském přístavu má vzniknout nová manipulační plocha pro překládání zboží. Podle ČT je Česko připraveno investovat do rekonstrukce až 150 milionů korun. 

abyss ( 21. září 2015 20:57 )

To nové místo je táááák "výhodné", že se Ťok bojí zveřejnit kde je a jak je velké, aby ho lidi na potkání nemlátili do hlavy za to jak to opět podělal, jedno jestli z blbosti nebo za úplatek. Tím, že původní přístavy potřebují Němci kvůli Olympiádě, jejich cena raketově stoupla na několikanásobek té původní. Takže to nové místo by muselo být aspoň 2x tak velké než to původní a Němci by tam na svoje náklady museli vybudovat potřebné zázemí ve špičkové kvalitě. Pokud tomu tak není, NENÍ to pro nás vůbec výhodné a přistoupil by na to jenom idiot nebo podplacený gauner

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa