S vidinou příjemného dne s guláškem, slivovičkou a sadou nožů zdarma se lidé ochotně přihlašují a vyrážejí autobusem na neznámé místo. Zpět se vracejí se smlouvou o koupi výrobků za desítky tisíc, ze které téměř není úniku.

A ačkoliv máte dva roky záruku na zakoupené zboží, firmu nemusíte za rok nikde dohledat! Prostě zmizí. Případné reklamace většinou odmítají řešit, zboží nevydají všechno.

Nic nezákonného, jen drzost

Účastníci prodejních zájezdů tvoří největší klientelu Sdružení na ochranu spotřebitele (SOS). Praktiky prodejců na tzv.předváděcích akcích jsou podle Gerty Mazalové z SOS Brno čím dál dravější: „Potenciální klienty na předváděčce klidně zamknou a jsou k nim hrubí, dokud nekoupí,“ říká a otevřeně varuje před podobnými prodejci.

SOS o úplné zrušení předváděcích akcí dlouhodobě usiluje. Prodejci, obvykle mladí lidé, poskytnou účastníkům na celé dopoledne skleničku vody a nepouští je na toaletu. Lidé se tak dostávají pod tlak a chtějí, aby  to celé co nejrychleji skončilo. To ale nejde dřív, než alespoň pár oveček nepodepíše…

Senior je snadná kořist

Prodejci si úmyslně vybírají seniory. Ti jsou totiž snadnou kořistí. Tři pilíře přesvědčování staví na: soudržnosti, zdraví a rodině. To, čeho se senioři nejvíc bojí, je totiž právě samota, ochablé zdraví a ztráta rodinné podpory. Účinně tak apelují na jejich city větami typu: »Všichni, co jste tady dnes s námi, …«, »Zajistí vám pevné zdraví…«, »Copak nechcete, aby vaše děti …« atd.

Smlouvy navíc obsahují pro zákazníka nevýhodné podmínky. Ty jsou ale obvykle psány drobným písmem až na posledním místě. Starší lidé se buď k jejich přečtení vůbec nedostanou (nátlak na rychlost podpisu, řada dalších zájemců atd.) nebo je jednoduše nepřečtou bez brýlí. Dovolat se pak odvolání je v podstatě nemožné.

 

Jak nenaletět prodejcům?

  • nepodepisujte smlouvu na předváděcí akci v provozovně společnosti ani u vás doma (odstoupení od smlouvy je pak totiž téměř nemožné), u předváděcích akcí mimo sídlo firmy máte možnost odstoupit od smlouvy do 14 dní (do měsíce, pokud zboží v prvních 14 dnech nedodali)
  • nepodepisujte smlouvu s prohlášením (nebo s dodatkem), že jste si převáděcí akci výslovně sjednali (odstoupení od smlouvy je pak totiž téměř nemožné)
  • chtějte svou slíbenou výhru bezpodmínečně, nikdy nepodepisujte »slevovou výhru« (musíte si koupit produkt a vaše výhra je jen sleva – např. místo 70 tisíc za hrnce zaplatíte 50 tisíc!)
  • nepodepisujte souhlas s využití vašich osobních údajů pro obchodní účely firmy (nebo dokonce jiných firem – s vašimi údaji by pak mohla firma obchodovat)
  • nepodepisujte smlouvy, kde je rozhodčí doložka (zříkáte se tak nároku na soudní vyrovnání v případě problémů, rozhodce vašich sporů totiž určuje sama firma)
  • nepodepisujte smlouvu, kterou jste si důkladně nepročetli, nebo jste neměli možnost si ji pročíst (nemáte po ruce brýle, tlačí vás čas, čekají za vámi další zájemci atd.)
  • po dodání zboží prodejcem nebo kurýrem domů pročtěte předávací protokol. Často je totiž zaměněn za výslovné pozvání obchodníka domů. V takovém případě nepodepisujte (odstoupení od smlouvy je pak totiž téměř nemožné)