"V souvislosti s dalším technologickým rozmachem a nástupem automatizace očekáváme, že odborníci v IT a výrobě budou v popředí hledáčku zaměstnavatelů i v následujících letech," uvedl ředitel Hays Ladislav Kučera. Některé pozice s jejím příchodem podle něj zaniknou, jak k tomu už dochází nyní. "Řada procesů ve výrobě je automatizována, ale budou vznikat role nové, o jejichž existenci zatím nevíme," dodal.

Nejzásadněji ovlivnila vývoj pracovního trhu ekonomická situace, příchod technologií a dostupnost internetu, upozornil. Během 20 let proběhla ekonomická krize, kterou střídá výrazný ekonomický růst. Aktuální míra nezaměstnanosti je na historicky nejnižší úrovni, nejen za 20 let, ale od pádu železné opony. Nezaměstnanost je v ČR nejnižší v celé Evropě. Nedostatek lidí firmy řeší konstantně už třetím rokem, připomněl.

Novým odvětvím se stalo podle něj elektronické obchodování a sektor sdílených služeb, jehož příchod byl zaznamenán již v roce 2003. Tehdy první nadnárodní organizace začaly v Praze a postupně pak v dalších regionech zakládat centra, ze kterých poskytují služby v různých oborech pro své pobočky po celém světě. Tento sektor je momentálně jedním z nejrychleji rostoucích a očekává se, že do roku 2020 bude zaměstnávat v ČR přes 100.000 tisíc lidí. Je to sektor typický poptávkou po znalostech cizích jazyků, což je další věc, která doznává v tomto dvacetiletém období velkých změn, dodal.

Před 20 lety se firma neobešla bez personální inzerce v denním tisku. Dnes personální přílohy v novinách nejsou tak obsáhlé, inzerce zde slouží především jako reklama a pro posílení image firmy. Ve druhé polovině 90. let se v domácnostech rozšířily počítače a mobilní telefony. Vznikly první pracovní portály a s tím došlo k postupnému přechodu z 'papírového' náboru do světa online. Ještě v roce 2000 chodilo do Hays více než 50 procent životopisů v papírové podobě, poštou nebo faxem. Letos takto nedorazil ani jediný, poznamenala manažerka marketingu Hays Kristýna Králová

"Fax, jako významný komunikační nástroj své doby, je dnes už retro," podotkla. Významnou změnu zaznamenaly i počty odpovědí na inzerci, kdy solidním průměrem bylo 30 reakcí denně na jednu nově inzerovanou pracovní nabídku. Dnes denní průměr všech oborů na pozice dosahuje zhruba tří reakcí. Důvodem je množství nabídek na trhu a také další možnosti, jak se s potenciálními zaměstnavateli dostat do kontaktu. Sociální sítě tak spustily pomyslnou druhou vlnu technologické revoluce v najímání zaměstnanců, uzavřela.