Podle průzkumu, který pro Albatros Media vypracovala agentura STEM/MARK, považuje 85 procent rodičů za nejlepší dárek pro děti knihu. Z průzkumu mezi dětmi do 12 let plyne, že čtení knih děti baví, 48 procent dětí čte rádo, pouze sedm procent nečte vůbec. Pro děti na prvním stupni základní školy je čtení prestiž, přečtou průměrně deset až 15 knih ročně.

Z průzkumu vyplynulo, že čtecí rituály jsou dnes v rodinách často nahrazovány filmy, tablety nebo hrami. Přibývá dětí, které přicházejí do mateřských škol a neznají říkadla a pohádky. Děti v předškolním věku baví nejvíce knihy, které kopírují film a rády si prohlížejí encyklopedie.

Děti na prvním stupni ZŠ vyžadují akční knihy s napětím. Zajímají je téměř všechny žánry - zvířata, detektivky, dobrodružné knihy i komiks. Žánr je pro 64 procent dětí nejdůležitějším faktorem pro výběr knihy, 36 procent z nich dá na doporučení kamarádů. Žánr je při výběru knihy pro dítě důležitý i pro rodiče, vybírá je tak 62 procent z nich. Mezi dětmi vedou moderní autoři. Nejoblíbenějšími jsou J. K. Rowlingová s Harrym Potterem, John Green a Jeff Kinney.

S pubertou zájem o čtení klesá, děti čtou jen povinnou četbu, asi pět knih ročně. Čtení vnímají jako trapné a knihy chápou jako staré médium, ani elektronický formát knih je ke čtení nepřiměje. Děti na druhém stupni ZŠ si knihy vybírají jinak než mladší děti. Mnohem větší roli u nich hraje doporučení kamarádů, ale i oblíbených youtuberů a blogerů. Více doporučení dětských knih na sociálních sítí a od youtuberů či blogerů by uvítala skoro polovina rodičů i dětí.

Celostátního průzkumu o dětském čtenářství se před třemi lety zúčastnilo přes 1500 dětí. Vyplynulo z něj, že jako zábavnou činnost ve volném čase vnímá četbu skoro polovina českých dětí. Pro mnohé z nich (18 procent) je ale spojeno s nudou. Mezi dětmi existují genderové rozdíly, 59 procent dívek považuje čtení za zábavné, u chlapců je to však pouze 37 procent. Třetina dětí čte knihy každý den, ale další třetina nepřečte za měsíc ani jednu knihu.

Nejvýraznější vliv na rozvoj čtenářství má rodina a škola - z dětí rodičů, kteří sami čtou, se častěji stávají silní čtenáři a také pravidelní návštěvníci knihoven. Důležitým momentem pro rozvoj dětského čtenářství je předčítání rodičů v době, kdy jsou děti malé. Pouze 12 procent českých dětí uvedlo, že jim rodiče nikdy nepředčítali.