Jo Stromgren říká, že skládá poctu fotbalovému umění, nebere si ale moc servítky a fotbal, respektive různé pohyby hráčů, jejich známá gesta, cviky a "parádičky" podrobuje kritice, i když docela laskavé. Inscenace chvílemi ukazuje fotbal jako svého druhu umění, chvílemi se současný tanec snaží zpřístupnit co nejširšímu publiku. Doprovodem choreografie jsou operní árie i nelidský řev fotbalových fanoušků. Představení je zkrátka na hranici - na jedné straně potěšit, na druhé i naštvat může jak fundamentalisty z řad fotbalových fanoušků, tak z řad milovníků tanečního umění.
Taneční pocta fotbalovému umění měla premiéru v roce 1997, soubor s ní objel 20 zemí, 8. června ji uvedou pražská Jatka 78.
Před norskými tanečníky vystoupily taneční školy z regionu a soubor pražské Taneční konzervatoře. Jejich představení má svůj důvod, festival totiž pořádá jedna ze dvou základních uměleckých škol, které kromě dalších tanečních kroužků a kurzů ve třicetitisícovém městě působí. Ředitelka festivalu Milada Borovičková je ředitelkou Základní umělecké školy B-Art, kde vede taneční obor. Festival v roce 2008 založila jako svůj splněný sen.
"Pomohli mi tehdy kolegové z festivalu Tanec Praha a Tanečního centra Praha a první ročníky byly hodně zaměřené na prezentaci dětí z tanečních konzervatoří," řekla Borovičková ČTK. S lidmi ze společnosti Tanec Praha má Milada Borovičková společnou mimo jiné snahu o osvětu v oblasti současného tance. K ní by měly podle ní sloužit i umělecké školy. "Jejich posláním není jen vychovávat umělce, těch skutečně dobrých je nakonec jen málo. Jejich cílem by mělo být i vychovávat poučené diváky," naznačuje cestu, kterou se vydává při vedení školy i organizování festivalu. Soudě podle ohlasu dnešního publika se jí to daří.
Velký impulz mu v roce 2009 dalo setkání s tehdy nově vzniklým souborem 450people, který založili někdejší tanečníci slavného Nizozemského tanečního divadla Nataša Novotná a Václav Kuneš. Má zázemí v Česku, ale spolupracuje s tanečníky i choreografy ze zahraničí. Již několikrát na festivalu vystoupili a letos ve světové premiéře v sobotu uvedou Taneční poctu ping-pongu, již s nimi nastudoval umělecký šéf norského souboru Jo Stromgren.
"Letošní ročník je pro nás přelomový," říká Borovičková. Je poprvé třídenní a také proto, že se na něj podařilo získat peníze z norských fondů. Dosavadní rozpočet festivalu kolem 300.000 korun je letos díky nim desetkrát vyšší. Město festivalu dává ročně 80.000 korun, ministerstvo kultury ale jen kolem 50.000 korun. Festival navštěvují nejen lidé z města, ale i z širšího regionu.