"Výstava Riziko loajálnosti je dělena do třech částí, přičemž vychází od toho srozumitelnějšího ke komplikovanějšímu," uvedla autorka. Vstupní část expozice ukazuje historické události očima tehdejších reportérů, tedy v 19. století grafiků. Zachytili oslavy spojené s korunovacemi panovníků, jejich návštěvami, vyjadřovali loajalitu k hlavě státu.
"Připomenuty jsou ale i okamžiky, kdy došlo k porušení loajality, což je doba po roce 1848. Politické represe vůči sympatizantům s požadavky určité autonomie českých zemí byly i v uměleckém světě docela silné a umělci je vnímali," řekla Petrasová. Do svých děl je promítl například Jaroslav Čermák. Jeho obraz "Husité průsmyk bránící" ukazuje volbou husitského tématu nesouhlas s politickou i uměleckou autoritou. Na diváka z obrazu míří mladý bojovník, divák se ptá, proč ho chce útočit, co to znamená. Čermák měl možnost vyjádřit nesouhlas, protože po roce 1848 pobýval v Belgii.
Výstava se zabývá také loajalitou z hlediska míst, kde se cítíme doma, kde vnímáme tradici jako srozumitelnou. K vidění jsou mimo jiné cykly Rudolfa Alta, jenž zachytil Rakousko prostřednictvím různých měst, také série Julia Mařáka, jenž z popudu císaře Františka Josefa I. vytvořil cyklus Rakouských lesních charakterů zachycující typické druhy stromů v jejich přirozeném krajinném prostředí a další.
Podle kurátorky Marcely Štýbrové galerie oslovila 20 institucí v Česku, největší část děl zapůjčila Národní galerie v Praze. Během výstavy, jež potrvá do 15. května, se uskuteční komentované prohlídky s autorkou koncepce, a to 18. března a 15. dubna. K dispozici je i katalog. Expozice vznikla k 35. ročníku mezioborového sympozia k problematice 19. století, jež je součástí festivalu Smetanovské dny.