Na Kafkovi by se přitom dalo vydělávat i pouhým publikováním jeho textů, autorská práva k nim jsou volná, neboť uplynulo 70 let od jeho smrti, kdy jsou práva chráněná. Český trh je však pro výraznější zisky takového druhu příliš malý, autorskými právy jsou navíc chráněné překlady. Ochrannou známku Franz Kafka má pro různé segmenty trhu zaregistrováno mnoho společností.
O tom, že pojem Kafka možná ale už není tak výnosnou značkou, svědčí i to, že mnohé ochranné známky s Kafkovým jménem už jejich držitelé několik let neobnovují. Platnou ochrannou známku nemá dle informací na internetu už ani Franz Kafka Museum v Hergetově cihelně na Malé Straně.
Drží si ji ale různé podniky, třeba kavárna v Široké ulici (Café Franz Kafka), několik ochranných známek má Společnost Franze Kafky (Centrum Franze Kafky, Café Milena, Galerie Franze Kafky, Knihkupectví Franze Kafky); na velmi široký sortiment předmětů může značku "Franz Kafka" použít společnost Franz Kafka s.r.o., jejíž ochranná známka platí i na nábytek včetně kempingového či kuchyňské nádobí včetně strojků na mletí a sekání.
Slavný pražský rodák provází turisty od hotelu přes restaurace po muzea, lidé si z Prahy odvážejí hrnky s Kafkou a trička s jeho portrétem visí v mnoha krámcích v centru. Ředitelka Společnosti Franze Kafky Markéta Mališová ale konstatuje, že buď není užití Kafky v turistickém průmyslu už tak četné, jako dříve, nebo si na to Pražané zvykli. "A už nám to tolik nevadí. Je to podobné, jako Mozart v Salzburku, Gustav Klimt ve Vídni, James Joyce v Dublinu a jiná slavná jména spojená s určitými městy, všude jsou upomínkové předměty s jejich podobiznami nebo díly," říká.
Mališová je však ráda, že vedle nadužívání Kafkova jména pro větší atraktivitu prodávaných věcí se odborníkům podařilo za uplynulá dvě desetiletí zařadit Kafku do kulturního povědomí českého národa. "Před rokem 1989 bylo jeho jméno a dílo potlačováno, ale když se otevřely hranice, ukázalo se, že ve světě byl již tehdy fenoménem, zatímco tady o něm mnoho lidí nevědělo," připomněla.
"Neznali jsme ale ani to, jak nakládají se slavnými osobnostmi marketingoví odborníci. Je přeci běžné, že v každé významné galerii se kromě katalogů a odborných publikací prodávají také upomínkové předměty. Lidé si Kafkovu knihu mohou koupit ve své mateřštině doma, z Prahy si rádi odvezou pohlednici s jeho kresbou nebo třeba tričko," míní.
Společnost Franze Kafky před sedmi lety dokončila první vydání souborného Kafkova díla v češtině. Letos připravuje vydání titulu Isabela, který přinese několik drobnějších Kafkových textů - pro ty, kdo si třeba (zatím) netroufají na romány, řekla Mališová. Těší ji, že Kafkova tvorba se stále častěji dostává i na scény českých divadel. Ke Kafkovi se loni, v roce 130. výročí jeho narození, na jeho facebookovém profilu hlásilo téměř 900.000 příznivců, o rok později jich spisovatel má 1,5 milionu.