"Důležitá díla umění, literatury, divadla a hudby 20. století se nacházejí na hraniční linii mezi groteskním a děsivým, mezi hrůzou a smíchem. Zvláště kinematografie, tehdy ještě mladé umění, se rozvíjela v tomto paradoxním prostoru," uvedl Brendel.

Praha je po Vídni druhým městem, kde držitel mnoha čestných doktorátů svoji přehlídku představuje. Jako první dnes nabídl výběr ze snímků Jana Švankmajera a Zdeňka Lišky. "V druhé polovině 20. století, v poválečném Československu, zůstal surrealismus zvlášť živý. Švankmajerovy filmy mu daly znovu zazářit. I když míří do sféry vně umění a estetična, mají jeho filmy estetiku nanejvýš vzrušující. Dokonalost je vzácná věc, ale film Poslední trik pana Schwarcewalldea a pana Edgara dokonalý je," podotkl Brendel, rodák z Loučné nad Desnou.

Na úvod festivalu 1. dubna diváky čeká snímek Žebrácká opera režiséra Georga Wilhelma Pabsta z roku 1931 s hudbou Kurta Weilla. Dílo podle Brendela patří k raným vrcholům filmu.

Vybrané filmy sahají od začátku zvukového filmu přes Žebráckou operu, filmovou adaptaci divadelní hry B. Brechta z roku 1931 v režii G. W. Pabsta, až po pseudodokumentární týdeník Woodyho Allena Zelig z roku 1983. Více informací je na www.bio-ponrepo.cz.

Třiaosmdesátiletého Brendela zařadila firma Phillips Records do edice Největší klavíristé 20. století a nahrála s ním kompletní Beethovenovo a Schubertovo klavírní dílo. Brendel je známý především interpretací skladeb Franze Schuberta, Wolfganga Amadea Mozarta a Franze Liszta. Jako první pianista na světě nahrál kompletní klavírní tvorbu Ludwiga van Beethovena. Je držitelem čestných doktorátů z univerzit v Oxfordu a Yale a významných ocenění za celoživotní přínos. Film si ho získal již jako dítě, když si doma na malé plátno promítal krátkometrážní osmimilimetrové snímky s Charlie Chaplinem a Busterem Keatonem. Později strávil mnoho víkendů v kině, kde byl jeho otec ředitelem.