K nejtragičtějším patřily dva poslední měsíce v roce. V listopadu se v Třinci na Frýdecko-Místecku srazila dodávka s kamionem. Při nehodě zemřeli čtyři lidé cestující v dodávce. V prosinci zase srážku převozové sanitky s osobním autem v Nových Heřminovech na Bruntálsku nepřežili tři lidé. Dva zemřeli na místě. Pacientka, kterou sanitka převážela, zraněním podlehla později.

Celkem policisté loni v Moravskoslezském kraji řešili 9705 nehod. Bylo to o 81 více než v roce 2017. Zranilo se při nich 2431 lidí, z toho 216 těžce. Celkový počet zraněných vzrostl o 159. Škoda, která při nehodách loni vznikla, přesáhla 518 milionů korun. Předloni to bylo necelých 494 milionů korun.

Ředitel moravskoslezské dopravní policie Jiří Zlý novinářům řekl, že situaci výrazně ovlivňuje bezohlednost a neukázněnost všech účastníků silničního provozu. Souhlasí s ním i Pavel Rakus ze společnosti BESIP. "Stále mluvíme o rostoucí agresivitě mezi řidiči a bezohlednosti," uvedl.

V případě 54 smrtelných zranění policie eviduje pět úmrtí, kdy viník byl pod vlivem alkoholu a u dalších pěti případů pod vlivem drog. Policisté za loňský rok evidují 462 nehod, v nichž hrál roli alkohol. Předloni jich bylo o 19 méně. V případě nehod pod vlivem omamných prostředků se situace nezměnila. Loni i předloni jich policisté zaznamenali 29.

Celkem policisté na moravskoslezských silnicích řešili v upynulém roce 104.000 přestupků. Velká část z nich, okolo 28.000, souvisela s tím, že se řidiči nevěnovali řízení. Telefonovali, sledovali navigaci či dokonce filmy. Psaní SMS zpráv a emailů za volantem jedoucího auta je také podle Kužela poměrně časté.

Právě na to, aby se řidiči věnovali provozu a řízení, se chtějí moravskoslezští policisté v letošním roce zaměřit. Postihovat tyto přestupky chtějí co nejpřísněji. Řidičům hrozí pokuta až 2000 korun. Týká se to ale i ovládání navigací. Správně by na ni řidič během jízdy vůbec neměl sahat. "Když řidič jen na chvíli spustí oči ze silnice a začne si psát SMS zprávu, je to problém. Může se cítit bezpečně, ale situace se změní velmi rychle. Vyběhne dítě, vstoupí chodec, přejede do protisměru," uvedl Kužel.