Podobně velkou zakázku české strojírenské firmy v Německu, jejíž objem je deset miliard korun, nepamatuje. "Samozřejmě jsou tu obrovské investice skupin EPH do hnědého uhlí a Agrofert do pekáren, ale i technologicky významné a velké investice, které tu dělá ČEZ do obnovitelných zdrojů energie, o tom se moc nemluví," řekl.

Podle Podivínského osm let po sobě roste vzájemná obchodní výměna o šest až deset procent. Loni to bylo 88 miliard eur a letos to bude ještě více. "My (ČR) jsme lehce v přebytku," uvedl. Nárůsty jsou každoroční, vždy z většího základu. "Říkám si, jak dlouho to ještě může jít, ale je to fantastické, jak ten obchod funguje," řekl. Třetina veškerého českého exportu jde do Německa a z té třetiny polovina dále do světa. Takže dneska je Německo branou do světa, dodal.

Německo zažívá stále silnou konjunkturu, a pokud bude fungovat světový obchod a nepřijdou výrazná celní omezení a bariéry, tak bude pro ČR pořád stěžejním obchodním partnerem.

Otevřenost a vstřícnost německých odběratelů je podle Podivínského po několikaletých zkušenostech s českými výrobci určitě větší. "Protože udělali povětšinou s českými firmami dobrou zkušenost a české firmy se také naučily dodávat just in time a stoprocentní kvalitu za smluvenou cenu. Neexistují vícepráce a zpoždění," řekl. Vznikají tak trvalá partnerství a s nimi se rozvíjí další obchodní vztahy.

Největší šanci má výzkum, inovace a vyspělé technologie. "Ve slévárnách a kovárnách už toho moc neuděláme, to si oni dovezou levněji z Číny a jiných trhů. Ale když se vzájemně doplňujeme, v nanotechnologiích, digitalizaci, průmyslu 4.0, v nichž už hodně spolupracují firmy mezi sebou i firmy s českými univerzitami a výzkumnými pracovišti. Spektrum spolupráce už je fascinující," řekl. A v řadě oborů jsou podle velvyslance čeští výzkumníci o krůček vpředu. Nejsilnější je spolupráce s Bavorskem i se Saskem, kde vzniklo hodně výzkumných institutů.

"Nejsou to tak obrovské objemy jako tu má Škoda Transportation, která už kromě Mannheimu dělá tramvaje pro Chemnitz, vlakové soupravy pro Bavorsko a další zakázky mají v běhu, některé skoro před podpisem. Opravdu se vyplatí vozit do Německa kvalitu za rozumnou cenu," uvedl.

Většinu německých měst čeká podle Podivínského obměna tramvajového parku. "Otázka nových spolkových zemí je, jak bude dále probíhat financování po skončení transferových plateb ze západu na východ (zřejmě už příští rok)," uvedl. Podle něj bude mít firma jako Škoda Transportation na německém trhu v dohledné době tolik zakázek, že bude muset řešit dostatek svých výrobních kapacit, aby vše zvládla. "Firma musí samozřejmě držet termíny, kvalitu, finanční závazky, a to není jednoduché," uvedl.

Škodovácká zakázka otevírá dveře dalším dynamickým a solidním firmám, hlavně z oblasti technologií s vysokou přidanou hodnotou, kteří se ni nabalí. "Předpokládám, že se Škoda Transportation bude více etablovat v Německu a založí si tu firmu s výrobou a vývojem a zvýší tím šance na další zakázky," dodal. Povinný podíl domácího průmyslu v Německu není, a zakázka tak může být kompletně dodána z ČR. Plzeňské strojírny mají od roku 2013 v Německu firmu Škoda Transportation Deutschland se zhruba deseti techniky i obchodníky a plánují výraznější expanzi.