Výroba a vývoj elektroniky pro řízení letového provozu je vedlejší činností Unisu. Tou hlavní je dodávka velkých inženýrských celků pro ropný průmysl, za což má firma miliardové tržby.

V leteckém průmyslu Unis do loňska působil jen v oblasti malých leteckých motorů a bezpilotních letounů. Nyní si se svými řídícími systémy věří i na motory střední velikosti, které se vyvíjejí na Ukrajině. Část zkoušek má už firma za sebou a chystá se zahájení procesu plné certifikace.

"Když všechno půjde dobře, zkoušky budou trvat rok a v roce 2019 bychom měli být v sériové výrobě," uvedl Kovář.

Podle něj se tak firma snaží vyvažovat své aktivity. Letecká divize zatím velký podíl v obratu společnosti nedělá, ale má velký podíl na udržování kvality a know how. Unis má dohodu s výrobcem letadel Antonov a dalšími firmami, které mají na starosti palivové systémy a hydrauliku na nových motorech pro velké dopravní letouny. "Ambiciózní plán je projít v roce 2020 certifikací. Nikdo se tomu u nás nevěnuje. Pokud se dostaneme do úrovně dopravních letounů, budeme celosvětově první liga, kde je výrobců řídících systémů do deseti," uvedl Kovář, který působí i jako viceprezident Asociace leteckých výrobců.

Letectví se věnuje asi 15 let. Podle něj tato oblast vyžaduje nadšení a dlouhodobou investici do vývoje. "Ta finanční bariéra vstupu je obrovská. Na druhé straně se pak motory s naším řízením vyrábí 30 i více let," dodal.