Automaty na bezkontaktní platbu je zatím vybavena jen nejmodernější tramvaj EVO2, která je díky šedé barvě od ostatních tramvají snadno odlišitelná. "Jde o pilotní projekt, první svého druhu v Česku. Všechny připomínky a podněty, které od cestujících obdržíme, vyhodnotímě a případně i zapracujeme," řekl Wejnar.

Dopravní podnik na projektu spolupracuje s MasterCard a ČSOB. "Je to další krok k tomu, abychom jednou vůbec nemuseli po kapsách hledat drobné ani bankovky," poznamenala ředitelka pro rozvoj komerčních řešení MasterCard Martina Kirchrathová. Kartu, která umožňuje platit bezkontaktně, má už podle ní většina klientů. Průzkum ukázal, že více než polovina Čechů by uvítala, kdyby mohli kartou platit ve veřejné dopravě.

V městské dopravě v Liberci se od roku 2006 cestuje s elektronickou kartou, na kterou lze nahrát předplatné nebo ji využít jako elektronickou peněženku k zaplacení levnějšího jízdného ve voze. Od roku 2009 nahradila původní městskou kartu krajská opuscard, která stejným způsobem umožňuje cestovat v rámci integrovaného systému po celém kraji. Kartu dnes denně v dopravě využívá 80.000 lidí, nejvíc v Liberci a Jablonci. Teď mají podle Wejnara možnost zaplatit bezhotovostně i ti, kdo krajskou kartu nemají a nechtějí využít dražší SMS jízdenku.

Za jízdenku z automatu ve voze zaplatí cestující stejně jako v trafice 20 korun, nebo deset v případě zlevněné jízdenky. Nový bezkontaktní systém bude šest až osm měsíců ve zkušebním provozu. "Po vyhodnocení bychom rádi, kdybychom takto mohli dovybavit celý vozový park nejen v Liberci, ale i v Jablonci nad Nisou," dodal Wejnar. Nebude to ale levná záležitost - dopravní podnik má 140 autobusů a 67 tramvají. I kdyby byl v každém voze jen jeden bezkontaktní přístroj na prodej jízdenek, představovalo by to investici miliony korun. V tramvaji EVO2 jsou terminály tři, zaplatili je ale partneři projektu.