Čírtek uvedl, že výsledky jsou součtem za činnost akciové společnosti Tatra v období do exekuce a současné společnosti Tatra Trucks. "Portfolio dodávek v roce 2013 bylo rozloženo relativně rovnoměrně mezi zákazníky z oblastí stavebnictví, těžby surovin, těžby ropy a plynu, dále pro hasičské záchranné sbory, vojenské uživatele, komunální služby a lesnictví a zemědělství," uvedl mluvčí. Na přelomu roku začala automobilka připravovat expedici první dodávky vozidel z kontraktu na 750 vozů pro Střední východ.
V předešlých dvaceti letech Tatra podstatnou část svých vyrobených vozidel dodávala v rozloženém stavu, takzvaných CKD sadách. Ty se pak kompletovaly v zemi určení, nejčastěji Indii, ale také v USA nebo Číně. Například v roce 2010 byla většina aut vyrobených v Kopřivnici rozložených: 611 CKD sad pro Indii oproti 320 kompletním vozům. Celkové počty vyrobených vozidel tak i v letech 2009 a 2010 převyšují loňský. Poprvé od roku 1992 však Tatra loni vyráběla jen kompletní vozidla.
V loňském roce Tatra zrušila více než sto pracovních míst. K letošnímu 1. lednu zaměstnávala 952 lidí, dalších téměř 600 pracovalo v několika dceřiných společnostech zaměřených zejména na slévárenství a kování.
Od 1. října je generálním ředitelem automobilky Petr Karásek, pod jehož vedením naplňuje automobilka schválený plán restrukturalizace. V něm bude Tatra pokračovat i v letošním roce. Hlavní úsilí se podle Čírtka zaměří zejména na zefektivnění vnitřních procesů a zvýšení stupně unifikace výrobkového portfolia.
"Vzhledem k probíhající restrukturalizaci zaměřené na ekonomickou výkonnost společnost nemůže uvažovat momentálně o navýšení objemu mezd. V úvahu pro rok 2014 však přichází úprava struktury mezd směřující k vyšší motivaci zaměstnanců na zvýšení produktivity, výkonnosti a kvality," uvedl mluvčí. Největší potenciál pro zlepšení činnosti společnosti podle něj vedení firmy vidí v postupném vylepšování spolupráce s dodavateli.
Tatra je tradičním výrobcem nákladních vozů. Od roku 2006 ji kontrolovali čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní Američanem Ronaldem Adamsem. Kvůli dluhům ale loni automobilka skončila v dražbě. Její hodnota byla stanovena na 1,765 miliardy korun, přičemž její závazky činily zhruba 1,5 miliardy korun. V roce 2011 automobilka snížila svou ztrátu o 118 milionů na 39,6 milionu korun, ztráta celé skupiny Tatra včetně dceřiných firem ale vzrostla téměř o sto milionů na 217 milionů korun. Výsledky za rok 2012 dosud bývalí vlastníci nezveřejnili.
Výroba a prodej vozidel Tatra od roku 2008:
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Vyrobeno celkem vozů | 2252 | 808 | 931 | 702 | 496 | 763 |
Vyrobeno kompletních vozů | 1956 | 424 | 320 | 452 | 396 | 763 |
Vyrobeno rozložených vozů | 296 | 384 | 611 | 250 | 100 | 0 |
Prodáno vozů | 1962 | 992 | 1082 | 697 | 531 | 722 |
Prodáno v ČR | 676 | 337 | 122 | 111 | 86 | 268 |
Export | 1286 | 655 | 960 | 586 | 445 | 454 |
Zdroj: Tatra Trucks