Recenze: Světlo na konci tunelu po smrti není, zato Playground ano

Nová kniha manželů Ahndorilových nese název Playground. Jde o označení formy starodávného čínského soudu.
Nová kniha manželů Ahndorilových nese název Playground. Jde o označení formy starodávného čínského soudu.  (Autor: Nakladatelství Host)
Autor: Zuzana Štíchová -
2. listopadu 2016
13:35

Kniha Playground je dalším počinem manželské autorské dvojice skrývající se pod pseudonymem Lars Kepler. Alexandra Coelho Ahndorilová a její manžel Alexander Ahndoril se tentokrát odpoutali od motivů detektivky a originálně zpracovali spekulace o tom, co se s člověkem děje, když se mu zastaví srdce.

Světlo na konci tunelu ani mytický Charon „na druhé straně“ nečeká. I když druhá z představ se daleko více blíží námětu knihy Playground. Hlavní hrdince Jasmin Pascalové-Andersonové se poprvé zastaví srdce při přestřelce v Kosovu, kde vedla jako armádní důstojnice svou jednotku do boje. Ocitla se ale nečekaně proti velké přesile a přestřelka nedopadla dobře. Dva vojáci zemřou a Jasmin je těžce raněna.

Od té doby už nic není tak jako dříve, místo tunelu se Jasmin v době zástavy ocitne v čínském městě, odkud odplouvají lodě do posmrtné říše. Město je něco jako přestupní stanice a Jasmin si vzpomínky oproti všem předpokladům přenese zpět do reálného života. Podruhé a nikoliv naposledy se do města vrátí během těžké autonehody, při které zemře její matka.

Město „na pomezí“ ovládá organizovaný zločin a lidé se tu z nudy oddávají bezuzdně různým kratochvílím – sexu, alkoholu, drogám... Ve městě, kde je neustálá tma, čekají na definitivní rozhřešení. Často i několik let. Čas tu ale plyne jinak než v životě a několik dní je ve skutečnosti jen několik minut.

Námět knihy je velmi originální, poněkud nedořešená se mi ale zdá otázka lidí, kteří ve městě žijí. Jedná se o lidi, kteří ještě na Zemi zcela nezemřeli. Pokud se je ale nepodaří zachránit, ve městě nadále zůstávají a nepřipojí se k zástupům, které musejí vstoupit na loď a odplout vstříc smrti. Někteří sice ve městě zemřou například násilnou smrtí, ale i tak by se ve městě musely kumulovat statisíce lidí. V knize je takovou postavou Tching, Jasminin průvodce a později milenec.

Jinak je to čtení výborné, atmosféra čínského města je velmi věrohodná, stejně tak popis mise v Kosovu. Poněkud drastičtější čtení to zřejmě bude pro ženy, které mají děti, obzvláště kolem 5 let. Právě tolik je totiž Jasminině synovi Dantemu, když mu po autonehodě musejí lékaři při operaci zastavit srdce. Jasmin neváhá a dobrovolně se za ním do čínského města vydá, aby ho ochránila a přivedla zpět k životu. Při té příležitosti ale také zjistí, že to není Triáda, co lidi ve městě skutečně děsí. Zdaleka nejhorší je starobylý soud v podobě hřiště.

Lars Kepler

Playground

Nakladatelství Host, 2016