Boj o voliče: Úspěch, nebo propadák? Roli hrají víc emocí a jednoduchá hesla, míní expert

Video se připravuje ...
Autor: Bára Holá - 
25. září 2025
05:00

Volební místnosti pro parlamentní volby 2025 se otevřou už příští pátek, tedy 3. října. Šanci rozhodnout o dalším osudu naší země budou mít voliči i v sobotu 4. října do 14. hodiny. Jak moc jejich rozhodování ovlivnily letošní předvolební kampaně? Která ze stran či hnutí zabodovala a kdo naopak pohořel? Co vše je v kampaních povoleno a jsou to, co bývaly? Nejen na to v Epicentru odpovídal politický marketér Jakub Horák.

V dnešní době, kdy volební programy jednotlivých stran a hnutí čte jen málokdo, figurují v kampaních a v rozhodování, podle Jakuba Horáka spíše emoce než racionalita.

„Já jsem měl v podcastu ekonoma Dominika Stroukala, který si dal tu práci, že přečetl všechny volební programy všech stran, které kandidují, a hledal tam, kde ty strany říkají, že vezmou peníze na to, co nabízejí a ono to tam není, ale myslím, že to nikomu nevadí. Ta volba se stala emočnější než racionálnější. A podobný vývoj vidíme v historii volebních kampaní. Bývaly doby v devatenáctém století, kdy američtí prezidenti měli několikahodinové projevy, kde podrobně rozebírali různé filozofické otázky. V téhle chvíli se všechno smrsklo do pár jednoduchých hesel,“ vysvětlil Horák.

Sliby, chyby?

Teď jde o Česko, Za nás bylo líp, Jo! Pojďme na to, Nakopneme to… hesla, která v letošních parlamentních volbách mají podle politiků voličům určit směr kudy a kam se vydat. Jsou ale dost výstižná a vše říkající?

Vždycky před volbami vyjdou politici s různými hesly, nechceme montovnu, chceme mozkovnu. Já, když to slyším, mám z toho husí kůži. Protože on v podstatě každý před těmi volbami mluví, ale aby pro to někdo něco udělal, to jako málokdy,“ upozornil Jakub Horák

Největší úspěch?

Podle politického marketéra ta letošní kampaň nebyla nijak příliš agresivní. Podle něj letos vrcholí etapa české politiky, kdy strany místo toho, aby nabízely nějaká řešení, tak se vyzývají v líčení toho, jak to dopadne špatně, když vyhraje ta druhá strana, s výjimkou několika málo konkrétních věcí. A která strana či hnutí letos v kampani zabodovala a kdo pohořel?

Největší úspěch je nepochybně vznik strany Motoristů, protože to je nová politická strana, zatímco seskupení STAČILO jsou de facto znovuzrození komunisté, je tam nějaká část z voličů sociální demokracie, která tíhla k těm sociálním akcentům. Ale Motoristé je v podstatě nový subjekt, který na jednu stranu se tváří nebo se projevuje jako vysloveně pravicový,“ podotkl Horák a zároveň vysvětli, proč fungují i negativní kampaně, které tu, v naší společnosti, jsou a budou stále.

„Víme všichni, že denně vyleze na střechy 1000 kominíků, jenom jeden spadne, ten se dostane do zpráv. To znamená, negativní kampaně jsou v nás etologicky zapsané, že budou fungovat z toho důvodu, že člověk, který přehlédne nebezpečí, tak ho něco sežere nebo zahyne. Takže naše mysl je tak nastavená na to, abychom j vnímali negativní kampaň a různá nebezpečí,“ uzavřel Horák.

halíř 777 ( 25. září 2025 05:31 )

Letos mi ano nedalo koblihu,tak je nevolim.Spolu kyselé jablko,tak taky né,ale komouši pohádky a ty já rád.Volím stačilo.

jan pulman ( 25. září 2025 05:11 )

z jednoduchých, prostoduchych ODS, SPOLU A STAROSTŮ nic jiného nevypadne

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa