Čekají nás „šaškárny“? Politolog o kampaních před volbami: Působí na pudy! A bude to infantilní
Polévají se studenou vodou, nechávají se tetovat na festivalech, pózují vedle fialových krav, nabízí levnou zeleninu, usedají za volanty obytňáků či po boku hereček... Politici se pustili do předvolební kampaně ještě před prázdninami a kampaň nabírá na obrátkách. V hlavní roli emoce a působení na lidské pudy, programové priority a předvolební sliby se krčí v ústraní. Co nás v rámci kampaně před říjnovým bojem o Sněmovnu čeká? Budou dominovat „šaškárny“ a osobní útoky, nebo nakonec přece jen převládne obsah nad formou? Hostem Epicentra na Blesk.cz byl politolog Ladislav Mrklas.
Andrej Babiš (ANO) nasazuje červenou čepici Silné Česko a opakovaně se rozčiluje, že na ní nikde není napsáno Trump, vedle toho natočil videa v posilovně a nastartoval obytňák, se kterým vyráží po Moravskoslezském kraji. Alena Schillerová (ANO) si z brněnského majálesu odnesla nové tetování ve tvaru českého lva.
Spolu rozjelo svou road show a Petra Fialu (ODS) na ní doprovází herečka Iva Pazderková, která se ve svých stand up vystoupeních v minulosti prezentovala a bavila lidi jako „blbá blondýna“, tentokrát však před voliče předstupuje po boku premiéra s emotivním apelem, že „Teď jde o všechno!“.
Fialové krávy i polévání ledovou vodou
Piráti se nejdřív ptali voličů v kampani na nápady pod heslem „Máte přání“ a nyní jsou na „Kde domov tour“, zatímco Motoristé chtějí opravit Česko, i když na sebe upozornili především rychlou jízdou europoslance Filipa Turka... Studenou „sprchu“ dostal za své hloupé počínání za volantem jak on, tak přeneseně i někdejší šéf Pirátů Ivan Bartoš, který podstoupil výzvu Ice Bucket Challenge a nechal se polít.
Kampaně stran, hnutí a koalic se rozjíždí na vyšší obrátky, i letošní boj o voliče slibuje řadu bizarních momentů a podivností již nyní. Třeba když SOCDEM vytáhlo fialovou krávu s heslem „Nevěřte Fialovým kravinám“, zatímco SPD se pustila do svého jarmarku s pochybně levnými bramborami, cibulí, mrkví a pivem. Právě o kampaních, ale i volebních sloganech a heslech byla řeč v pondělním pořadu Blesku Epicentrum.
Expert: Šaškárny na entou
Máme se připravit na agresivní, až vyhrocenou kampaň? „Já myslím, že určitě, bude vyhrocená, agresivní a asi hodně infantilní, jak ukazují poslední dny. Já myslím, že uvidíme škálu všeho možného,“ podotýká politolog Ladislav Mrklas.
Podle něj se ukazuje, že politici jsou schopni zajít hodně daleko. „Sociální sítě, zvláště některé, přímo vybízejí k tomu, aby ze sebe vyždímali i to, co si možná ani sami nemysleli, že v nich je, a vidíme to napříč politickým spektrem, jak všichni dělají, s odpuštěním, šaškárny na entou a myslí si, že to bude fungovat,“ říkal v Blesku expert.
Zahřívací fáze a působení na pudy
„Je potřeba říct, že je potřeba se trefit do nálady ve společnosti, nebo aspoň do té části, kterou chcete oslovovat. Já myslím, že tady je to dost patrné, jakou část se která politická strana nebo koalice snaží oslovit. Zároveň se ta situace může změnit, nálada se může vyvíjet a myslím, že teď je takové zahřívání, pak to přeruší prázdniny a pak bude strašně důležité, s čím vlastně ty strany vystartují v září na tu horkou část kampaně. A tam se teprve rozhodne,“ uvedl Mrklas.
Prezident Petr Pavel určil termín voleb do Sněmovny na 3. a 4. října. „Už dlouhou dobu sledujeme to, že se tady jde hodně na dřeň takových těch nejskrytějších lidských pudů jako je závist, nenávist, které jsou věčné a se kterými se vždycky a v každé kampani dá nějakým způsobem operovat, jenom jde o to to nepřehnat a nějak to správně namíchat,“ pokračuje politolog.
Budou tedy o volebních ziscích a rozhodování voličů ve výsledku rozhodovat hlavně působení na pudy a emoce? „Emoce za sebou, alespoň u některých přemýšlivějších voličů, musí mít nějaké racio, musí mít za sebou nějakou myšlenku. Nesmí to být něco, co se vůbec k té politické strany nebo politikovi nehodí, co není uvěřitelné. Je to taková alchymie vždycky najít to správné heslo, nějak vygradovat tu kampaň a zároveň nepopřít sám sebe,“ říkal ve studiu Blesku Mrklas.
Síla volebních programů slábne
Kandidující subjekty zatím - až na výjimky - vydatně šetří s předvolebními sliby a programovými prioritami. Rozhoduje volby tohoto střihu u nás ještě vůbec program, nebo jde o emoce a sympatie, popřípadě antipatie?
„Síla volebního programu neustále slábne, vidíme to všude ve světě. Voliči se rozhodují na poslední chvíli, často až v té volební místnosti, až když vidí kandidátky. Jsou to věci, kdy až do poslední chvíle je možné o ty hlasy hrát a proto to může být nějaká na první pohled malicherná část kampaně, která nakonec rozhodne, jestli ten člověk vůbec k těm volbám půjde a jestli bude třeba zvažovat ještě někoho jiného,“ říká Mrklas, podle kterého programy s klasickém slova smyslu nečtou lidé skoro vůbec, pokud najde o fajnšmekry.
„Ale ty headliny z těch programů, to asi ano, nějaká základní hesla, pod kterými se mohou skrývat nejenom emoce, ale i nějaké programové body - typicky třeba dnes v oblasti zahraniční politiky - to může hrát roli,“ dodává politolog.
Agitace po Fialovsky?
TO KDYŽ MÁ NA SVÉ AKCI V SEKTORU JIŽNÍ MORAVA JEN OCHRANKU.Lidi prostě nedorazili. Ještě výstižněji demonstrovaná přízeň ukrajinskému podržtaškovi? To když v Kulturním domě Poklad v Ostravě Porubě je zaplněno v sále 5! řad. Ale.Lidí kteří mu nadávají a posmívají se. Zbytek sálu je prázdný.Taková je realita toho kterému jde o všechno.A věří se že na podzim na něj bude chodit daleko víc lidí.To až bude stát u soudu - za rozhazování našich veřejných peněz tam těm.