Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Skrblete u potomků s kapesným. Z „rozmazlenců“ mohou vyrůst dlužníci

Autor: ula - 
20. srpna 2016
10:57

Umění hospodařit s penězi je důležitou a praktickou dovedností do života, kterou se ale vaši potomci ve škole nenaučí. Zásadní roli hrají rodiče, stejně tak jako v celé finanční výchově dítěte. Domácí ekonomka vám proto přináší další ze série článků o tom, jak naučit vaše ratolesti zacházet s penězi. Významnou roli ve finančním vzdělávání hraje právě kapesné.

Psychologové i finanční odborníci se shodují na tom, že dobrým momentem pro zavedení kapesného je začátek školní docházky.

Zhruba od 6 či 7 let bychom měli začít dětem dávat pravidelně předem dohodnuté částky, které pak mohou používat na své drobné výdaje, případně si i část spořit. Tím je zároveň velmi efektivně učíme s penězi hospodařit, neboť s obdrženým kapesným a úsporami v pokladničce musí vystačit až do dalšího kapesného,“ říká Jan Lener, ředitel komunikace Broker Consulting. 

Kolik dětem dávat?

Termín vyplácení kapesného by měl být pravidelný, aby se dítě naučilo, že pokud peníze utratí najednou, musí si v následujících dnech odepřít to, co by
chtělo. Děti zvyklé odmala hospodařit s penězi nemají tendence spadnout do dluhů.

Kolik by tedy měli rodiče svým dětem dávat? Částka závisí na tom, co všechno si ratolesti z kapesného hradí. Některé děti používají peníze jen na drobné útraty, jako je svačina, časopisy nebo posezení s přáteli, někdo si z něho hradí i obědy nebo kredit do mobilu. Cestou je podle některých psychologů i domluva, že část kapesného se bude odvíjet od toho, jak dítě pomáhá v domácnosti.

Z rozmazlence dlužník

Vhodnější je dávat dětem kapesné, se kterým musejí samy hospodařit a na dražší věci si z něj musejí našetřit. Především nekupovat, cokoliv se jim zlíbí.
Hlavním kritériem, které by rodiče měli v souvislosti s financemi svých dětí
sledovat, je, zda má dítě peněz o něco méně, než by si přálo. Tento pocit nedostatku totiž učí děti hospodařit,“ tvrdí psycholog Jeroným Klimeš.

V opačném případě hrozí, že z dítka vyroste rozmazlenec. Bude zvyklý, že „peníze vždycky jsou“. Na co mu nebude stačit výplata, bude místo
šetření řešit zadlužováním.

Užitečné tipy:

  • Výše kapesného samozřejmě záleží na finanční situaci rodiny. Přesto bychom se měli snažit dodržovat dvě zásady: První je založena na doporučení dětských psychologů: kapesné by nemělo být ani o hodně vyšší, ani o hodně nižší, než je průměrné kapesné vrstevníků dítěte. Druhá zásada spočívá v postupném zvyšování kapesného s věkem dítěte. Zhruba od jeho 12 let by však s tímto zvyšováním, které může být výrazněji vyšší, než tomu bylo v předchozích letech, měla být spojena i povinnost platit si z kapesného některé pravidelné výdaje, např. kredit na telefon. Dítě se tím učí vedení určitého osobního rozpočtu, což pak bude velmi potřebovat ve své dospělosti.

  • Se zvyšováním věku dítěte a s ním souvisejícím zvyšováním kapesného, které mu rodiče pravidelně dávají (zpravidla jednou měsíčně), je vhodné umožnit dítěti i nějaký výdělek. Nejprve to může být za různé práce v rámci širší rodiny (pravidelný nákup či jiná pomoc prarodičům), později, cca od 15 let, i různé brigády. Dítě si peněz vydělaných vlastní prací v čase, který by jinak mohlo věnovat zábavě, bude více vážit.
  • Zvýšené kapesné by mělo vést i k pravidelnému spoření a dlouhodobějšímu plánování. Měli bychom s dítětem o tom občas (ne příliš často) hovořit a pomoci mu seřadit si priority a naplánovat si, jakou část spoří na něco většího pro sebe a co třeba na vánoční dárečky pro své blízké. Tím budujeme návyky, které mu pomohou v dospělosti.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi