Podle statistik SZPI nevyhovělo v roce 2021 45,5 % hodnocených vzorků. V roce 2022 to bylo 45 %. Roku 2023 se toto číslo vyšplhalo na rekordních 66,6 %. Minulý rok nevyhovělo 44,4 %. V rozhovoru ke spotřebitelskému testu Blesku odpovídal mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.

V čem je problém s dodržením kvality?

SZPI má pravomoc provádět kontrolu olejů na tuzemském trhu, přičemž je zjevné, že část problému vzniká již při výrobě, skladování a přepravě před vstupem do ČR. To však spotřebitele nezajímá a dovozci a prodejci mají ze zákona povinnost zajistit, aby výrobky na trhu zákonné parametry splňovaly včetně odpovídajícího zařazení do kategorií extra panenské, panenské apod.

Zvyšuje se pokuta, pokud výrobce/obchodní řetězec prodává opakovaně jinou kategorii pod názvem extra panenský?

Za opakované prohřešky u stejných kontrolovaných osob jsou pokuty ve správním řízení ukládány vždy vyšší než za předchozí. Cílem je zjednání nápravy stavu, aby se prohřešky neopakovaly a nedocházelo k poškozování spotřebitele.

Zejména u velkých prodejců však běžně dochází ke kumulaci deliktů za časové období do jednoho správního řízení. Potom nelze vydělit konkrétní delikt, resp. určit jeho váhu v pokutě v rámci správního řízení.

Čím to, že jsou výsledky extra panenských olivových olejů tak špatné?

Neefektivní kontrola kvality na straně prodejců a dovozců je nepochybně jedním z vážných důvodů nedobré situace v segmentu olivových olejů.

 

Fotogalerie
12 fotografií

 

Video
Video se připravuje ...

Veronika Pourová: Co snídat při hubnutí? Videoredakce ženských titulů