Původní železniční trať přes Strašnice zanikla koncem roku 2020 po vybudování nového železničního koridoru se zastávkami Eden a Zahradní Město. Pražský magistrát již v roce 2023 získal územní rozhodnutí na stavbu čtyřkilometrové odpočinkové promenády pro pěší a cyklisty na místě zrušené trati. Následně však SŽ prezentovala svůj záměr v jejím okolí vybudovat odstavné koleje, což záměr zproblematizovalo.
Podle starosty Prahy 10 následovaly dva roky jednání a hledání řešení. Z pohledu Prahy 10 bylo třeba vyřešit i otázku plánované bytové výstavby v oblasti Slatin, která s plánovanými odstavnými kolejemi sousedí. Nakonec se kompromis podle zástupců všech institucí podařilo najít. „Můžeme tam spolu rozumně a bez konfliktů koexistovat,“ řekl náměstek generálního ředitele SŽ Mojmír Nejezchleb.
Pro zahájení stavby drážní promenády je ještě třeba získat povolení, magistrát musí také dokončit odkup pozemků od SŽ. „Myslím, že na naší straně jsou kupní smlouvy odsouhlasené, zbývá souhlas na straně magistrátu. K finálnímu prodeji pozemků by mělo dojít někdy v polovině příštího roku,“ uvedl Nejezchleb.
Poté město bude moci začít s budováním promenády, ale ve dvou místech, kde se bude křížit s plánovanými odstavnými kolejemi, ji postaví pouze v provizorní podobě bez pevných povrchů. V momentě, kdy bude následně SŽ stavět odstavné nádraží, promenádu na vlastní náklady posune, aby se s kolejemi nekřížila. Odstavné nádraží bude také vybudováno tak, aby v budoucnu bylo možné jeho zastřešení a výstavba nad ním.















