Česká grafika na konci listopadu zazářila v Tokiu. Sdružení českých umělců grafiků Hollar bylo oficiálně pozváno na prestižní Japan Print Society Exhibition 2025 a v Tokijském metropolitním muzeu umění v Uenu představilo českou tvorbu napříč generacemi. Projekt vznikl z iniciativy pražské grafičky Zuzany Růžičkové, která se pustila do organizace prakticky sama. „Dostali jsme nabídku od Japonské asociace grafiků, že by rádi vystavovali v Čechách, a zároveň by bylo fajn, kdybychom vystavovali i s nimi v Japonsku,“ popsala.

Česká grafika dobývá Tokio. Pražská umělkyně Zuzka přivezla české autory na slavnou výstavu Japan Print Society.
Autor: Seneca Campbell

Růžičková získala na projekt grant Ministerstva kultury a přizvala dvaadvacet dalších autorů střední generace. „Nejsem kurátor, ale už mám zkušenosti s projekty, tak jsem si říkala, že bych takovou výstavu zvládla. Přizvala jsem i kamarádku Katarínu, která mi kdysi dělala oponentku na akademii,“ vysvětluje, jak se projekt postupně rozrostl v plnohodnotnou českou prezentaci v rámci 66. ročníku Japan Print Society Exhibition.

Český soubor nakonec v Tokiu představil širokou škálu technik, od linorytu a dřevorytu až po kombinované postupy či experimentální grafiku. „Je to taková ochutnávka české současné grafiky. Každý se prezentuje jednou až třemi pracemi, tím, co dělá teď,“ dodává Růžičková.

Instalace výstavy přinesla i drobné kulturní střety, které atmosféru odlehčily. „Dneska jsme to tam mrskali, chlapi si z nás dělali srandu, že instalují ženské. Lezli jsme po žebříku, bouchali hřebíky a Japonci jen koukali,“ směje se Zuzka s tím, že šlo o velmi přátelské přijetí. 

Výstava probíhala od 19. do 24. listopadu 2025 v Tokijském metropolitním muzeu umění. Podle Českého centra Tokio bylo představeno 46 děl českých autorů a vstup pro návštěvníky byl zdarma. Pro sdružení Hollar, fungující už od roku 1917, jde o významný moment i díky tomu, že česká grafika není v Japonsku běžně prezentována.

Projekt bude mít navíc domácí pokračování. „Čtvrtého prosince budeme mít v Galerii Hollar grafický trh, kde pokřtíme i katalog,“ říká Růžičková. Zároveň věří, že právě podobné projekty mohou spojovat české generace grafiků: „Musíme konečně jako střední generace dávat o sobě vědět, že jsme silné ročníky a děláme dobré věci.“