Výluky, opravy i nové stavby: Co všechno čeká pražskou dopravní infrastrukturu v tomto roce?

/
  • Skvělá je, pražská MHD, tvrdí radní Hřib. Jeho služebák ale i přes ni denně po Praze najezdí desítky kilometrů.
    5. února 2025 ● 14:15

    I v tomto roce se budou Pražané potýkat s řadou výluk a dopravních omezení. Opravy, rekonstrukce a nové stavby plánuje jak pražský dopravní podnik, tak Technická správa komunikací, obě společnosti letos na investice do infrastruktury získaly více peněz. Jaké výluky Pražany čekají?

    Zástupci Technické správy komunikací a pražského dopravního podniku ve středu novinářům odprezentovali zásadní plánované opravy pražské dopravní infrastruktury. Seznam oprav a dostaveb není krátký, týká se tramvají, metra, ale i vozovek. TSK letos na opravy a investice vyhradí 3,9 miliardy korun, v minulém roce to bylo 2,1 miliardy. Dopravní podnik bude pracovat s investičním rozpočtem 13,6 miliardy korun, v roce 2024 to bylo 11 miliard.

    „Na silnicích se potkáváme i s akcemi dalších investorů, například na magistrále na Mezibranské se dnes potkáte s investiční akcí vodáren, které tam mají výkop. Všichni investoři se snaží maximálně využít stavební sezónu a to jak městští, tak soukromí. Vše se snažíme maximálně koordinovat a urychlovat, jako rekonstrukci Barrandovského mostu, který jsme tak otevřeli o rok dříve,“ řekl úvodem tiskové konference náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).

  • 1.

    Nové tramvajové tratě

    Na tramvajových tratích se chystají opravy i novostavby, nová trať je například rozestavěná na Václavském náměstí. Podle technického ředitele DPP Jana Šurovského se hlavní těžiště prací letos přesune k samotné magistrále, řidiči tak musí počítat s tím, že práce zasáhnou i do automobilového provozu.

     

    Nové Václavské náměstí by mělo podle tvůrců být příjemnější pro pohyb a dostupnější hromadnou dopravou.
    Autor: Jakub Cigler architekti

     

    Výstavba tramvajové trati bude také zahájena v Počernické ulici: „Je to takový evergreen, připravovaný s přestávkami zhruba 60 let. První přípravy probíhaly už v době, kdy vzniklo sídliště. Jestli to všechno dobře dopadne, letos začneme,“ uvedl Jan Šurovský s tím, že DPP již má pravomocné stavební povolení.

  • 2.

    Opravy tramvajových tratí

    V únoru také bude zahájena oprava tramvajové trati v ulici Chotkova. Jan Šurovský podotknul, že je pravda, že zde opravy probíhají poměrně často. Je to podle něj ale dáno tím, že trať je v tomto místě extrémně vytížená. „Je tam mnoho velmi komplikovaných oblouků. Směrově je to nejnáročnější trať v Praze a je na ní mimořádně intenzivní provoz,“ řekl Jan Šurovský. V Chotkově ulici musí dojít k výměně kolejí ve dvou místech – u Jeleního Příkopu a vrchní část u Chotkových sadů. Vozovka zde v době oprav bude průjezdná jen jedním směrem. Tramvaje tudy neprojedou od 8. února do konce měsíce.

      

    Trať se bude opravovat i v Patočkově a Nádražní ulici a v ulici U Výstaviště. U výstaviště je oprava tratě koordinovaná s akcí TSK, která zde plánuje silnici úplně předělat. Výluka zde již byla zahájena a potrvá do 10. října. V Nádražní ulici tramvaje nepojedou mezi 8. a 18. únorem.

    Kolony by mohly být v budoucnu menší.
    Autor: David Malík

    Mezi 14. červnem a 3. červencem nepojedou tramvaje v úsecích ulice U Plynárny, Chodovská a Nuselská, a to kvůli výměně panelů trati. Podle Šurovského to na frekventovaném Bohdalci přinese dopravní komplikace, ale práce jsou nutné.

     

    Po celý květen nepojedou tramvaje mezi smyčkami Nádraží Hostivař a Zahradní Město a od 31. května do 13. června bude výluka v úseku nábřeží Edvarda Beneše - Letenská. Krátkodobá výluka bude také mezi 18. a 21. dubnem v ulici Milady Horákové mezi křižovatkami se Střešovickou a U Brusnice.

  • 3.

    Výluky metra

    Cestující se letos budou potýkat také s výlukami na Metru. Dopravní podnik plánuje celkem 11 akcí, které do provozu metra zasáhnou. Deset z nich čeká linku C, jedna pak bude na lince A. Linku C poznamená především modernizace zabezpečovacích zařízení a rekonstrukce stropní desky stanice Florenc.

    Dopravní podnik chystá opravu stanice metra Florenc. Nosníky, které drží stropní desku, jsou zkorodované
    Autor: ČTK / Šimánek Vít

    Nejdelší výluka proběhne letos na lince C od 2. do 10. srpna. První týden bude mezi stanicemi Háje a Muzeum, poslední dva dny pak metro nebude jezdit až na Nádraží Holešovice. Stejně jako u ostatních výluk metra podnik nasadí náhradní autobusy, kterých v tomto případě bude v provozu asi 80 a nahradí většinu linky.

     

    Pět výluk mezi Vltavskou a Hlavním nádraží zajistí rekonstrukce stropní desky ve stanici metra Florenc, proběhnou pravděpodobně v dubnu, květnu, červenci, říjnu a listopadu. Provoz omezí výměna pražců a to v úseku I. P. Pavlova – Nádraží Holešovice během 5. – 6 července. Mimo linku C bude výluka jedna, a to o víkendu 27. až 29. září na lince A v úseku Želivského - Dejvická.

    Zároveň probíhá revitalizace stanic Českomoravská a Pankrác.

  • 4.

    Zásahy do automobilové dopravy

    S opravami se budou potýkat také řidiči automobilů. Generální ředitel TSK Filip Hájek a místopředseda představenstva TSK Jiří Richter společně odprezentovali 10 nejvýznamnějších oprav a rekonstrukcí, které TSK chystá.

     

    Významná akce v koordinaci s několika dalšími investory proběhne v ulici Dukelských hrdinů a U Výstaviště. „Bude tam docházet k přestavbě celého uličního prostoru. Dojde zde k narovnání tramvajové tratě, takže zjednodušeně řečeno, nezůstane zde kámen na kameni,“ řekl Filip Hájek. Při rekonstrukci dojde k výměně veškerých vrstev vozovky, přibude zde nový mobiliář, zeleň nebo nové dopravní značení.

     

    Důležitá je podle Jiřího Richtera také oprava vodovodu a rekonstrukce ulice Peroutkova. Půjde podle něj o složitou akci s komplikovanými dopravními opatřeními. Přestavba bude pokračovat také v ulici Ďáblická.

    Složitá oprava proběhne v ulicích Radlická a Za Ženskými domovy. I zde probíhá koordinace s několika dalšími subjekty. Oprava má začít na dvou křižovatkách naproti vyústění tunelu Mrázovka. Akce v součtu potrvá několik let, v počáteční fázi podle Richtera nebudou dopravní omezení tak výrazná, jako v dalších letech.

     

    Opravovat se bude také ulice Cínovecká, Českobrodská a Karlovarská. Karlovarská ulice se v průběhu prázdnin bude muset kompletně uzavřít, v budoucnu by zde měl vzniknout další jízdní pruh a tramvajová trať. TSK opraví také podchod v ulici Türkova, pustí se do druhé etapy přestavby uličního prostoru Na Slupi, Jaromírova a také do rekonstrukce mostu Pod Krejcárkem.

  • 5.

    Lanovka na Petřín

    V březnu 2025 zahájí podnik kompletní rekonstrukci a lanovka se opět rozjede teprve po jejím dokončení. Podnik provoz lanovky přerušil kvůli dešti loni v září. Kvůli pohybu petřínského svahu je dráha ve špatném technickém stavu. Lanovka se poprvé rozjela v létě 1891, v nynější podobě jezdí od roku 1985. Kromě nové trati bude mít lanovka také nové vozy podle designu studia Anna Marešová designers.

    Vizualizace nových vozů podle návrhu české designérky Anny Marešové. Vozy budou více prosklené a nabídnou tak mnohem lepší výhled na město
    Autor: Anna Marešová designers
    Fotogalerie
    11 fotografií

Diskuse k článku Přidat názor
Počet komentářů: 2

Uživatel_5863575: To nečeká pražskou dopravu, to už tam je,a dlouho.👎

(06. 02. 2025 11:46)
Zobrazit celou diskusi
Články odjinud