„Jedinečná příležitost, jak si nakoupit za opravdu výhodné ceny.“ Tak Lidl láká zákazníky do Retail parku Štěrboholy, kde 2. ledna otevřel svůj první outlet v České republice. Nabízí slevy spotřebního zboží ve výši 40 až 70 procent, což do obchodu láká davy zákazníků. Nákupní šílenství k nelibosti místních nepolevuje ani několik dní po otevření - parkoviště je dennodenně nacpané k prasknutí, v okolí se tvoří kolony, lidé na otevíračku, která je v 9:00, čekají i více než hodinu.
Fronta před Lidl Outletem ve Štěrboholích. (7. ledna 2024) Blesk.cz - David Malík
„Bylo by akorát super, aby lidé neparkovali před našimi domy. Lidé, co zde nemají parking, nemají díky Lidl Outletu kde parkovat. Nedá se jít ani do ostatních obchodů, protože lidé stojí všude po chodníku,“ stěžuje si jedna z místních obyvatelek na sociálních sítích. Další Lidl konfrontují poněkud ostřeji.
„Otevřít outlet prodejnu s totálně poddimenzovaným přístupem k ní ve smyslu kapacity parkování či kapacity výjezdu/příjezdu vozů z Kutnohorské nemůžu nazvat jinak než naprostým korporátním diletantismem. Jestli za ,udržitelné‘ považujete to, že desítky naštvaných, vynervovaných řidičů trčí desítky minut se zapnutými motory na místě ve svých autech, protože se nemohou dostat z Retail parku ven na odjezdovou křižovatku a domů, pak se asi nemáme o čem bavit,“ napsal další.
„Nejhorší věci co jste nám tu mohli otevřít. Zablokovaná celá Kutnohorská… Nemožnost zaparkovat, když jdete na nákup do jiného obchodu. Fakt hrůza. Nekonečné fronty lidí, kteří vás ani nenechají vstoupit do jiných obchodů. Tohle je opravdu za trest…,“ uvedla další diskutující. „Doprava katastrofa, parkování pro lidi, co jedou do vedlejších obchodů, nulové a celé je to postavené na hlavu. Bydlím vedle a upřímně se bojím, co bude dál… Jen jet pro děti do školky trvá o 25 minut déle.Chudáci jsou ti lidi, co tam stojí hodiny,“ napsala žena.
Lidl přiznal, že poptávka předčila očekávání. Kvůli obrovskému zájmu přijal některá opatření, otázka je, jak moc jsou účinná. „Zájem zákazníků o nabídku nově otevřené outletové prodejny Kutnohorská byl opravdu veliký a poptávka po tomto způsobu prodeje předčila naše očekávání. I z tohoto důvodu jsme se rozhodli pro konkrétní opatření, jako je například služba, která hlídá dodržení maximální doby parkování po dobu 120 minut. Zároveň pozorujeme, že enormní návštěvnost postupně klesá. Předpokládáme, že zvýšený zájem bude pokračovat ještě do konce ledna, postupně by však mělo dojít ke zlepšení situace,“ řekla Blesku tisková mluvčí společnosti Lidl Eliška Froschová Stehlíková.
Blesk se na místo podíval v úterý brzy ráno. Už v osm, tedy hodinu před začátkem otevírací doby, na místě ve frontě stály desítky lidí. Během následující hodiny had nabobtnal tak, že se táhl přes celé, už v tu dobu plné parkoviště. Podle redaktora Blesku byli na místě nejen Češi, ale hlavně spousta cizinců.
Není to poprvé
Lidl Outlet má otevřeno denně od 9 do 20 hodin, sortiment doplňuje každý týden. „Cílem této prodejny je vytvořit stabilní prodejní kanál pro zboží, které musí uvolnit místo novým akcím v našich běžných prodejnách. Inspiraci jsme přitom čerpali ze zahraničí, kde podobné outletové prodejny Lidl úspěšně fungují, například v Maďarsku, Portugalsku a Španělsku,“ uvedla Froschová Stehlíková.
Podobné nákupní šílenství rozpoutala tatáž společnost už v prosinci, kde na výstavišti v pražských Letňanech nabízela taktéž zlevněné zboží. I tam se stály dlouhé fronty a uvnitř probíhaly líté boje nejen o zboží, ale i o nákupní vozíky, bez nichž ochranka zákazníky dovnitř nevpustila.