Zásah u nehody, při níž se převážně lehce zranilo celkem 35 lidí, byl pro složky integrovaného záchranného systému velmi náročný, a to hlavně kvůli špatně dostupnému terénu - ke srážce totiž došlo na viaduktu vedoucím desítky metrů nad Čuprovou ulicí a na místo se pěšky dalo dostat jen obtížně.
„Když jsme přijeli na místo, zjistili jsme, že se tam nedá normálně dostat. Byl tam špatně přístupný terén, navíc jsme neměli upřesněnou adresu, protože bylo několik volajících. Museli jsme se prudkou strání přes křoví dostat nahoru,“ popsal policista. Když Kába dorazil na místo, byla už na místě první jednotka hasičů. „S tou jsme se domluvili, že začneme s tříděním zraněných, to znamená, že jsme je oslovili, a podle toho, jak kdo reagoval, jsme poskytovali první pomoc,“ uvedl.
Jak takové třídění pacientů probíhá? „Postupovali jsme podle metody start – když člověk reaguje, mluví na mě, je schopen říct své jméno a základní údaje, tak už vím, že je v pohodě – dýchá a není v akutním ohrožení života, pokud nemá nějaké masivní krvácení a podobně. Tím se základně vytřídí lidé a pak se můžeme zaměřit na ty, kteří například sedí v rohu v šoku. To jsou většinou lidé, kteří nevnímají zranění a potřebují pomoc,“ vysvětlil Kába.
Zásah policistů při srážce vlaků v Libni (18. září 2024) Policie ČR
Na místě byla naštěstí jen lehká zranění, lidé ale reagovali různě. „Byli tam lidé, kteří chodili ve vlaku a řvali, děti, které řvaly, ale také několik lidí, kteří seděli a nereagovali vůbec na nic, byli v šoku, nevěděli, co mají dělat,“ popsal policista situaci na místě.
Na nosítkách i lehce zranění
Záchranářů, policistů i hasičů byla na místě spousta. Zraněné si tedy rozdělili, každý se o někoho postaral a poskytl mu základní ošetření. „Většinou se jednalo o zlomeniny prstů, rukou, protože jak lidé stojí a vlak narazí, tak se jim stane toto zranění. Pak jsme je pomocí nosítek od hasičů dostávali na most, kde se za pomoci těžké techniky dostávali dolů k záchranářům,“ popsal náročný zásah Kába s tím, že se kolem kolejí těžko pohybovalo, protože je pro chodce těžko přístupné, jsou tam velké kameny a podobně. Na nosítkách proto museli být transportováni i lidé s lehkými zraněními, kteří by za normálních okolností dokázali k záchranné službě dojít sami.
„Byl to celkově náročný zákrok, ale myslím, že v rámci všech složek integrovaného záchranného systému jsme perfektně spolupracovali. Zákrok byl asi na tři hodiny, ale mně to přišlo jako dvacet minut. Bylo to rychlé a spolupráce byla perfektní,“ dodal Kába. A přidal také poděkování - na místě totiž podle něj bylo i několik civilistů, kteří měli zdravotní vzdělání. „Pomáhali nám a velmi nám ulehčili práci,“ dodal závěrem.