Více než 100 let stará ocelová konstrukce by měla spojit břeh Modřan a Velké Chuchle. V tomto místě by díky přemostění došlo k propojení dvou významných cyklotras podél Vltavy. Součástí návrhu je také návrat původních secesních prvků a oprava konstrukce.

Radní: Na nás to neleží

„Je to od nás podaná ruka. Praha je se Správou železnic ochotná spolupracovat na zachování té památky v nové lokalitě, pokud by to nebylo možné v lokalitě původní,“ řekl novinářům náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Náměstek pro oblast kultury Jiří Pospíšil (TOP 09) dodal, že náklady by v případě přesunu hradil stát, nikoliv hlavní město. „Naše pozice je, že to bereme jako hypotetickou možnost. Je předčasné prezentovat, že dnes město rozhodlo, že konstrukce bude na jiném místě. Klíčové bude rozhodnutí vlastníka,“ uvedl Jiří Pospíšil.

Ředitel úseku SŽ pro modernizace drah Pavel Paidar na tiskové konferenci po jednání rady uvedl, že takové rozhodnutí vítá. Zopakoval také všechny důvody, kvůli kterým Správa Železnic o výměně mostu uvažuje. „Z hlediska životnosti není most schopen zvládnout výhledovou zátěž železniční dopravy a je potřeba ocelovou konstrukci vyměnit. Za nezbytné považujeme i realizaci třetí koleje. Zatížení mostu je v současnosti několikanásobné oproti tomu, na co byl most dimenzován,“ řekl Paidar.

Dlouhá cesta, málo času

Správa železnic si stojí za tím, že výměna ocelové konstrukce je nejlepším řešením. Rozhodnutí si ale musí obhájit u památkářů. „Kroků, které nás ještě čekají, je hodně. Čeká nás ještě dlouhá cesta a bohužel už nemáme moc času. Zpracovává se report o památkové ochraně, což bude klíčový dokument pro rozhodování Unesco i orgánů památkové péče,“ řekl novinářům Pavel Paidar.

V případě, že by návrh na výměnu mostové konstrukce u památkářů neprošel, byl by to podle Paidara závažný problém pro železniční dopravu v Praze: „Pokud bychom se vrátili k zachování mostu, vrátili bychom se o pět let zpátky a to už by byla kritická situace.“

Opozice nesouhlasí

Záměr odstranit původní nýtovanou ocelovou konstrukci kritizují tisíce pražanů, kteří se proti tomuto záměru vymezili v petici s více než 20 000 podpisy. Společně s nimi také předseda opozičního hnutí Praha Sobě a bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr:

„Spekulovat o umístění železničního mostu jinde než pod Vyšehradem je snaha obejít loňské usnesení zastupitelstva o nutnosti most opravit. Je to bezprecedentní hazard, který ohrožuje zápis Prahy v seznamu světového dědictví UNESCO. Správa železnic navrhuje přesun mostu, ale nikdo ještě nemluvil s majiteli pozemků. Lze tedy pochybovat o tom, jak seriózní návrh to je. Varuje nás příklad kladenského nádraží, které Správa železnic nechala zbořit, i když slíbila opravu,“ řekl Blesku s tím, že rekonstrukce by byla rychlejším a levnějším řešením.

Video
Video se připravuje ...

Vlaky se po železničním mostě prakticky plouží. Mohou jet jen 20 km/h Veronika Foltová

Fotogalerie
38 fotografií