Dálnice D5 mezi Prahou a Berounem patří mezi nejvytíženější úseky dálniční sítě v zemi. Už několik let se proto plánuje její úprava na šestiproudou. Projekt má ale podle ŘSD své kritiky.

„Ten nesouhlas obcí vidím jako velmi krátkozraký. Pražská aglomerace je obrovské množství lidí, kteří denně dojíždí, proto potřebujeme dálniční sít s vyšší kapacitou,“ uvedl Mátl. Poukázal na to, že dálnice na příjezdu do Prahy na Pražském okruhu jsou nedostačující a denně se na nich tvoří kolony.

Je proto potřeba vyšší kapacita dálnic, aby fungovaly v době zvýšeného provozu, řekl Mátl. „Cílem je zabránit kolonám, při kterých řidiči hledají alternativní trasy a jedou po silnicích nižších tříd, obcemi, městy, kolem škol,“ dodal Mátl.

Z veřejného projednání EIA (posuzování vlivu na životní prostředí) k rozšíření D5 je podle něj potřeba se poučit pro podobné budoucí projekty. Mátl podotkl, že v jiných případech, třeba v případě rozšíření dálnice D11, takové připomínky nejsou a projekt má naopak podporu.

Starostové: Vadí hluk

Podle starostky Drahelčic Petry Ďuranové (nez.) obce chtějí, aby se přistoupilo zodpovědně k protihlukovým opatřením. „Nejsme a priori proti rozšíření D5 na tři plus tři pruhy, protože dnes D5 je víceméně od pátého kilometru parkoviště, ale vadí nám především hluk z dálnice. Už s eliminací hluku máme určité zkušenosti. Dálničářům hrozně dlouho trvá, než zareagují na překročení hluku. Než se postaví nová protihluková stěna, tak se počet automobilů na dálnici zase zvýší,“ řekla Ďuranová. Obavy má i z toho, že rozšíření dálnice nebude koordinováno s výstavbou tratě z pražského Smíchova do Berouna, při níž vznikne i téměř 25 kilometrů dlouhý Tachlovický tunel.

ŘSD nyní na 4. a 5. kilometru u Rudné ve směru na Prahu vyměňuje starou nevyhovující protihlukovou stěnu za novou. Práce částečně omezují dopravu. Obnova čeká i protihlukovou stěnu v opačném směru u Drahelčic.

Nové protihlukové stěny budou více reflektovat aktuální zatížení této oblasti hlukem z provozu na dálnici. Podle posledního sčítání dopravy projede těmito místy denně 53 000 vozidel, z toho cca 30 procent tvoří nákladní auta a kamiony,“ uvedl Jiří Veselý z ŘSD. Výměna protihlukové stěny u Rudné vyjde na 35 milionů a u Drahelčic skoro na 57 milionů Kč bez DPH. Ďuranová tvrdí, že nynější instalaci nových stěn iniciovala už v roce 2015.

Podobné obavy má i starosta Loděnice Jiří Štulc (nez.). „Chápeme, že rozvoj dopravní infrastruktury je důležitý, ale nám vadilo závěrečné stanovisko dokumentu EIA, že to nebude mít výraznější vliv na životní prostředí v obci. Dopad to podle nás mít určitě bude,“ řekl Štulc. „Chceme co nejkvalitnější hlukové stěny, protože na tu dálnici se pak už desítky let nesáhne,“ dodal.

Dálnice D5 mezi Prahou a Berounem patří mezi nejvytíženější úseky dálniční sítě v zemi. Podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Martina Kupky (ODS) náklady na rozšíření dálnice určitě přesáhnou miliardu korun.

Video
Video se připravuje ...

Kolony na dálnici D1 v sobotu 31. července 2021 Aktu.cz

Fotogalerie
5 fotografií