„V Praze neexistoval přehled, jaké billboardy a reklamní zařízení mají, či nemají platná povolení. My jsme udělali kompletní rešerši v rámci ulic, kde jaký billboard existuje, ten byl zadokumentován a na základě toho jsme oslovili stavební úřady a zjistili, které jsou legální a které nelegální,“ řekl Scheinherr.

Prohřešky

Z celkového počtu má komplet všechna povolení v pořádku pouze 17 procent z nich. „Nejčastěji jde o rozpor s pravidlem, že od sebe billboardy musí být nejméně 100 metrů, což je dané Pražskými stavebními předpisy. Toto pravidlo porušuje celkem 565 z nich,“ řekl Scheinherr.

Dohledání bylo podle něj v některých případech složité, neboť některé mají několik desítek let stará povolení. Dokumenty proto musely být hledány i v archivech. Jediná radnice, která informace nedodala, byla podle něj Praha 9. „Ta je (informace) bohužel odmítla poskytnout,“ řekl Scheinherr.

Dokument je nyní připraven podle náměstka ke zveřejnění a předání budoucímu novému vedení metropole. Součástí je rovněž právní analýza, jak v jednotlivých případech postupovat. „Uvidíme, zda i nové vedení bude chtít v této otázce pokračovat dále,“ dodal Scheinherr.

„Je absolutní nesmysl, že v Praze má všechna potřebná povolení v pořádku pouze 17 procent všech billboardů. Číslo je dokonce opačné, více než 80 procent všech billboardů naopak všechna potřebná povolení v pořádku má. Povinnost stometrové vzdálenosti billboardů od sebe zkoumá stavební úřad pouze při povolování nových billboardů a nikoliv u billboardů, které již byly povoleny v minulosti,” uvedl Marek Pavlas, prezident Svazu provozovatelů venkovní reklamy, který sdružuje více než 60 procent poskytovatelů venkovní reklamy.

Neprofesionální rozhodnutí města

„To je stejná situace, jako kdyby při vyhlašování stavební uzávěry byly označeny za nepovolené všechny rodinné domy, které již v území stojí a jako nedovolené by měly být odstraňovány. Dále se pan odstupující náměstek sice zmínil o vyhlášce proti reklamním plachtám, ale již nezaznělo, že to jeho aparát udělal natolik neodborně, že v důsledku toho město nyní čelí řízení u antimonopolního úřadu. To vše svědčí o ukvapených a neprofesionálních rozhodnutích odcházející rady města,” doplnil Pavlas.

Pražský magistrát před dvěma roky vydal novelu vyhlášky, která rozšiřuje omezení reklamy v Pražské památkové rezervaci (PPR), na velkou část metropole. Ke stávajícímu nejpřísnějšímu omezení v historickém centru přibyla dvě pásma, první ve čtvrtích okolo rezervace a druhé sahající na jihu až na Nové Dvory, na severu do Troji, na východě do Malešic a na západě do Motola. Rozšířením se podle schváleného dokumentu zvýší území podléhající regulaci ze zhruba devíti na více než 111 kilometrů čtverečních, tedy asi na dvanáctinásobek.

Fotogalerie
5 fotografií