Zkrat kvůli pádu železného krytu stropní kabeláže před stojící metro zastavil část linky B mezi Butovicemi a Florencí v 7:19. „Viděl jsem silný záblesk a ihned ucítil kouř, který vycházel zpod metra. Obě soupravy se zastavily,“ popsal jeden z cestujících. „Uvolnil se kryt kabelového kanálu. Spadl na stojící soupravu a následně do kolejiště. Při pádu se dotkl přívodní kolejnice, proto došlo ke zkratu,“ vysvětlil vedoucí odboru komunikace Dopravního podniku Praha Daniel Šabík. Okamžitě se podle něj aktivovala automatická ochrana a v daném úseku vyřadila elektřinu. „Cestující nemohli být ohroženi. Úterní událost vyšetřujeme,“ ujistil.

Letos už čtvrtý průšvih

Není to poprvé, co provoz pražského metra stál kvůli »únavě materiálu«. Za posledních 12 měsíců podle Šabíka dopravní podnik eviduje čtyři podobné případy. Koncem října se na lince C zřítila část omítky v tunelu u stanice Pražského povstání. Vlaky mezi Florencí a Kačerovem tehdy nejezdily přes hodinu. Podobně se na stejné lince na hodinu zastavil provoz v ranní špičce i loni v prosinci, když se u stanice Vyšehrad uvolnila izolace. Na jaře letošního roku pak stála v obou směrech linka C mezi stanicemi Háje a Kačerov, když souprava narazila v tunelu do otevřených dveří energetické měnírny. Metro nejezdilo dvě hodiny.

Docent Vladislav Horák: Jde o permanentní chátrání!?

Předseda České tunelářské asociace Ivan Hrdina říká, že metro jako takové je bezpečné. „Záleží ale na jeho pravidelné údržbě,“ vysvětlil. S názorem na bezpečnost souhlasí i docent Vladislav Horák ze Stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně, k údržbě je mnohem kritičtější. „Obecně se v Česku zavedl odpudivý postup, který nazývám »princip permanentního chátrání«. Za velké veřejné peníze se realizuje krásná stavba, parková či krajinná úprava, hřiště a podobně. S obrovskou slávou politici stříhají pásky a nastanou všední dny. I jen minimální průběžná údržba by dílo uchovala v plné kráse roky a roky, ale to by běžnou údržbu musel dělat někdo pořád a pečlivě, s láskou - jako by to bylo jeho vlastnictví,“ uvedl. Dopravní podnik jeho názor odmítá. „Metro se kontroluje a udržuje denně. Práce probíhají v noci, když vlaky nejezdí. Zjištěné závady řeší operativně. Obdobně kontrolujeme i stanice,“ uvedl Daniel Šabík.

Víte že…

DPP každoročně na opravy tunelů vynakládá desítky milionů korun?

Fotogalerie
24 fotografií