Dopravní podnik ve spolupráci s portálem Czechdesign vypsal soutěž na graficko-výtvarné řešení interiéru stanice metra Českomoravská. Dosavadní demontovatelné keramické obklady stěn a pilířů se ukázaly jako nevhodné, především jim ubližují průsaky vody do metra. Proto není možná oprava a opětovná instalace stejného povrchu.

„Keramika v kontaktu s vodou z průsaků mění své vlastnosti a přestává fungovat nosný systém, který již bohužel neumožňuje deinstalaci obkladu bez jeho poškození a jeho opětovné použití. V rámci rekonstrukce stanice proto budeme muset použít nový obklad, což nám umožňuje vyhlásit soutěž na jeho graficko-výtvarné provedení. Našim cílem je najít nejvhodnější výtvarné řešení interiéru stanice metra, které plnohodnotně naváže na designovou tradici pražského metra,“ uvedl člen představenstva DPP a šéf úseku metra Marek Kopřiva.

Soutěžící tak budou mít za úkol vypracovat graficko-výtvarné řešení interiéru stanice, a to konkrétně „návrh barevného provedení obkladů tunelových konstrukcí ve stanici, eskalátorovém tubusu a ve vestibulu. Vzhledem k rozmanitosti členitého interiéru stanice je zadání otevřené různým přístupům, jejichž volba je čistě na autorech návrhu. Výsledkem by mělo být řešení, které povýší architektonickou i uměleckou hodnotu místa a celkový zážitek z návštěvy stanice,“ stojí v popisu soutěže. I lajkovi dojde, že stanice nejspíš získá zcela jiný vzhled, než na jaký jsme zvyklí.

Rekonstrukce ano, ale s citem

Navíc stanice metra na sebe svou vizuální podobou navazují. Českomoravská je součástí úseku II.B a byla otevřena spolu se stanicemi Křižíkova, Invalidovna a Palmovka. Tyto tři stanice jsou obloženy velkoformátovými skleněnými obklady, byla by škoda, kdyby se návaznost zpřetrhala. I proto vznikla petice „citlivý přístup k rekonstrukci stanic metra,“ jejíž autoři si přejí co největší možné zachování genia loci.

„Stanice Českomoravská byla obložena keramikou, kterou by kvůli náročným geologickým podmínkám bylo obzvlášť složité obnovit. Pokud se nemůže vrátit keramika, mělo by ji nahradit na všech plochách alespoň sklo, které je pro linku B tradiční,“ píše autor petice Matouš Pudil, který stojí i za instagramovým účtem PRGbrut. „Rekonstrukce by stanici neměla kompletně proměnit a vytrhnout ji z kontextu stanic otevřených ve stejném období,“ dodává Pudil.

Jak organizátoři petice, tak sami petenti uznávají, že rekonstrukce je nutná, bojí se však výrazných změn. „Plně si uvědomujeme složitost a náročnost provozu metra a soudobé zásahy jsou opodstatněné. Vždy by ale měly být šetrné a vzhled stanic ovlivňovat co nejméně. Mimořádně důležitá je také úcta k původním prvkům,“ píše Pudil a připomíná, že architekturu pražského metra obdivuje celý svět a píšou se o něm články ve světových mediích. Za necelé dva dny podepsalo petici přes 900 lidí, po ukončení ji chtějí organizátoři předat dopravnímu podniku a architektce metra Anně Švarc.

Video
Video se připravuje ...

Jak bude vypadat nová linka D pražského metra? Videohub

Fotogalerie
8 fotografií