Ať už jde o poraněné holuby, labutě, veverky či ježky, drtivá většina z nich končí v Jinonicích, kde se nachází Záchranná stanice, jíž spravuje městská společnost LHMP. Veterináři, ošetřovatelé a další pracovníci zde ročně opečují okolo 5 tisíc zvířat, která by bez lidské pomoci nepřežila.

Nedůstojnost sama

Ve velké většině je to právě i lidská činnost, která jim nějaké to zranění přivodila – ať už je to na volno puštěný agresivní pes, jízda autem či obecně zvěří tolik „oblíbené“ ohňostroje. Ač je největší v České republice, tak nejenže nestačí svou kapacitou, ale i vybavením. Pracovníci se musí tísnit ve stavebních buňkách, klece a voliéry jsou staré. Celý areál budí dojem skanzenu z éry socialismu, čehož si je vědoma i končící náměstkyně primátora hl. m. Prahy a starostka Slivence Jana Plamínková (STAN).

Provizorní kontejnery, ve kterých záchranáři ošetřují a zachraňují zvířata, je absolutně nedůstojný,“ sdělila Plamínková novinářům. Pracovníci zde přitom pracují 365 dní ročně, bez ohledu na víkendy a svátky, neboť „zvířata svátky nerozlišují,“ jak sdělila kdysi vedoucí stanice Zuzana Pokorná Blesku. I z toho důvodu na radě hlavního města prosadila nikoliv rekonstrukci, nýbrž stavbu zbrusu nové záchranné stanice, která by v Praze na tomtéž místě měla vzniknout napřesrok.

Nemocnice nejen pro zvířata

Mělo by se, slovy Plamínkové, jednat o „záchrannou stanici na úrovni moderního města současného století.“ Disponovat by měla léčebnými voliérami, veterinární ošetřovnou, operačním sálem, přípravnou krmiv i jednotkou intenzivní péče. „Součástí bude i kafilérní sklad, jelikož ne všechna zvířata se bohužel vždy podaří zachránit,“ sdělila náměstkyně. Větší zvířata jako třeba daňci nebo mufloni budou mít k dispozici větší výběhy.

A nebudou to jen zvířata, jimž by stanice do budoucna měla sloužit. I dnes je totiž otevřena veřejnosti, která může přinášet nejrůznější krmiva, která ošetřovatelé rozdělí podle toho, jak je které zvíře potřebuje. To by mohlo zůstat zachováno i pro příští fungování stanice. Veřejnost by se však díky plánované přednáškové místnosti mohla blíže seznámit s fungováním divoké přírody v Praze.

A to „formou edukativních programů pro školy, organizování seminářů a přednášek, exkurzí, praxí a školení, kroužků pro děti, příměstských táborů a dnů otevřených dveří,“ stojí v důvodové zprávě, kterou radní schválili. Počítá se přitom s návštěvností areálu okolo 30 tisíc osob ročně. Pro pozorování zvěře ve výběhu pak bude určená zelená střecha s altánem.

Z výstavby nového zázemí se raduje i europoslanec a předseda pražské TOP 09 Jiří Pospíšil, který je známým zastáncem zvířecích práv. „Pražskou záchrannou stanici pro volně žijící živočichy jsem navštívil před několika dny a musím říct, že jsem byl až naštvaný, když jsem viděl, v jak obrovsky neutěšeném stavu je,” sdělil Blesku.

„Klobouk dolů před zaměstnanci záchranné stanice, kteří dokáží zajistit veškerou péči pro všechna přijatá zvířata, navzdory tomu, v jakém provizoriu musí dlouhodobě fungovat. Jsou to srdcaři a jak oni, tak zvířata si zaslouží, aby pro ně Praha vytvořila podmínky a zázemí moderní záchranné stanice,” doplnil.

Skoro čtvrt miliardy

Výstavba stanice by podle Plamínkové měla vyjít na 315 milionů korun bez DPH. Původní odhad na zbudování nové stanice byl přitom 270 milionů. „Jde o navýšení, které je dané navýšením ceny materiálů v poslední době,“ zdůvodnila náměstkyně. „Také vzhledem k tomu, že hygienici a hasiči ke stavbě měli požadavky na poměrně značné množství různých nerezových propriet, tak i z toho důvodu se cena navýšila.“

Dočasně do Ďáblic

Výstavba má začít v horizontu týdnů a trvat by měla déle než rok. Předpokládané dokončení by tak mělo být v roce 2024. Do té doby budou zvířátka v nouzi putovat nikoliv do Jinonic, ale do Ďáblic, kde bude záchranná stanice fungovat v provizorním stanovišti při tamní lesní školce.

Ekodukt na Barrandově

Nejde o jediný příspěvek pro zkvalitnění života lesní, divoké či volně žijící zvěře v metropoli. Plamínková prosadila také výstavbu nového ekoduktu na hranicích Slivence a Prahy 5. Přemostit by měl rušnou čtyřproudou ulici K Barrandovu tak, aby propojil Barrandov se Slivencem, jehož je Plamínková starostkou. Plánovaný je mezi sliveneckými ulicemi Návětrná a Smaragdová, a barrandovskou Schránilovou, u benzinové stanice.

„Je to důležité, protože se tam chystá zástavba, takže bude důležité, aby se třeba děti mohly dostávat bezpečně do škol na Barrandově,“ zdůvodnila politička. Půjde přitom o lávku a „parkový most“, který poslouží chodcům, cyklistům i volně žijících živočichům pro bezpečné překročení rušné komunikace.

Tuto variantu Plamínková vnímá jako daleko vhodnější, než kdyby šlo o běžné přemostění, jichž je v Praze většina. „Bylo by zapotřebí, aby Praha takovýchto mostů stavěla více,“ dodala. Stavba za 45 milionu korun bez DPH by měla Slivenec a Barrandov propojit do roku 2027.

Video
Video se připravuje ...

Malá srnečka spadla ženě na zahradu v Davli. Kateřina Landová

Fotogalerie
60 fotografií