Pražský magistrát vydal stavební povolení v červnu 2021, stavba už začala. Žalobu ke Krajskému soudu v Ostravě podala skupina lidí z Kovařovicovy ulice v Praze 4 se spolkem Pankrácká společnost. Krajský soud v dubnu stručným usnesením postoupil kauzu Městskému soudu v Praze, který označil za místně příslušný.

Stížnost

S postoupením sporu z Ostravy do Prahy však nesouhlasil Dopravní podnik hlavního města Prahy a podal kasační stížnost. Uvedl v ní, že klíčovou dopravní infrastrukturu by měl podle liniového zákona řešit specializovaný ostravský senát. NSS však potvrdil právní názor, že do Ostravy na základě liniového zákona míří jen spory kolem dálnic, silnic první třídy a celostátních drah.

„To, že metro není dálnice ani silnice, je zjevné již ze samotné definice tohoto slova (tj. podzemní kolejová dráha). Stejně tak je zjevné, že linka D pražského metra není dráhou celostátní, nýbrž jen regionální (resp. metropolitní),“ rozhodl NSS. Připomněl, že specializované senáty jsou ve správním soudnictví spíše výjimkou a soudci všech správních úseků jsou kompetentní rozhodnout stejně dobře jako specialisté v Ostravě.

„Skutečnost, že o věci bude rozhodovat Městský soud v Praze, tedy nepředstavuje žádný zásah do práv účastníků řízení ani osob zúčastněných na řízení a rozhodně z ní nelze dovozovat nižší kvalitu rozhodování, než v případě, že by o věci rozhodoval Krajský soud v Ostravě,“ stojí v rozhodnutí NSS.

Modrá linka metra D má v budoucnosti propojit Písnici s náměstím Míru a odlehčit dopravě na jihu města. Příprava stavby se potýkala s řadou problémů a provázely ji spory.

Fotogalerie
20 fotografií