Než se poprvé „koplo“ na Basilejském náměstí vadilo části místních, že projekt dával přednost automobilové dopravě a nedostatečně řešil cyklopruhy. Nyní jsou práce v plném proudu, ale přesto nejsou všichni spokojení. „Na původním náměstí byla velká travnatá plocha, stromy a květinové záhony,“ říká Blesku obyvatelka Jana.

Vadí jí úbytek travnaté plochy jakožto místa pro vsakování vody a útočiště hmyzu, která ustoupila betonu, z něhož v létě sálá teplo. „Pár stromů v rabátkách to nezachrání. Až koněčně vyrostou, třeba přijde někdo s revitalizací a opět je pokácí,“ konstatuje ironicky. Navíc má strach z nezvladatelné dopravy. Až na Nákladovém nádraží přibudou nové byty, utvoří se podle ní dopravní špunt kvůli semaforům na Basilejském náměstí.  

„Teď mi náměstí přijde hezčí, než jak vypadalo předtím. Nemám s tím žádný problém,“ sděluje studentka Lucie. Se svými kamarádkami se však shodnou, že jim na náměstí chybí zeleň a vadí jim rozpálený beton. Další místní si zase myslí, že sice nová podoba vypadá precizně, ale nic moc dobrého nepřinesla a navíc trvá dlouho.

Stromy vs. parking

V projektu je plánována výsadba 16 stromů po obvodu náměstí, které tam zatím nejsou, o to víc podle radního Prahy 3 pro oblast dopravy Ondřeje Ruta vypadá nehostinně. „Souhlasím, že stromů by v náměstí mělo být více, není však možné je tam dostat bez úbytku parkovacích míst, na jejichž počtu byla historicky shoda,“ dodává.

Podle Ondřeje Šťastného, tiskového mluvčího firmy Central Group, ale věnovali zeleni dost času. „Stromy, které bylo z důvodu kolize s novým vedením komunikace nutné pokácet, budou nahrazeny novou výsadbou, kvůli které se překládalo vedení inženýrských sítí v okolí," vysvětluje. Výsadba stromů se ale realizuje mimo letní období a bude tak provedena letos na podzim / v zimě. V rámci Parkové čtvrti pak vznikne velké množství nové zeleně včetně velkého veřejného parku o rozloze okolo 15 tisíc m2.

Mluvčí také potvrzuje, že v zadání koncepce rekonstrukce náměstí bylo ze strany samosprávy - městské části Praha 3 - požadováno zachovat v maximální míře počet parkovacích stání. „Vzniklé zpevněné pochozí a parkovací plochy nejsou betonové, ale jsou z mramorové mozaiky, případně žulové dlažby dle požadavků vlastníka a správce, kterým je hlavní město Praha, respektive TSK," doplňuje. 

Politici v akci

Na sociálních sítích se do diskuze vložil i další politik z radnice. Nejprve člen Pirátské strany Adam Šenk obvinil zastupitele Prahy 3 Mojmíra Mikuláše z toho, že přesně takovou betonovou Prahu pro Pražany i se svými patrioty chce. „Neber si mě do huby piráte Adame,“ reagoval podrážděně Mikuláš. Následně z „balisetové prasárny“ osočil Ondřeje Ruta. Ten se však brání. 

„Podoba Basilejského náměstí rozhodně není definována rozhodnutím místostarosty MČ Praha 3, ať už mojí osoby, či mého předchůdce,“ sděluje Blesku. Jde prý o dohodu mezi investorem Central Group, magistrátem (majitel a správce náměstí), dotčenými orgány a radnicí Prahy 3. Základní architektonická podoba Basilejského náměstí pak prý byla dohodnuta již za minulé politické reprezentace před rokem 2019. 

Poté, co se chopil úřadu, nechtěl prý s kolegy již sabotovat předchozí dohody o základní koncepci náměstí a již běžící projektovou přípravu, osobně ale s podobou náměstí nebyl spokojený. Proto se zasadil o doplnění severního přechodu pro chodce přes Želivského ulici, který se objeví do konce tohoto roku a o zvednutí parkovacích míst na úroveň chodníku, takže by je bylo možné do budoucna lépe využít pro jiný účel než parkování.

Peníze zaplatí Central Group

Společnost Central Group realizuje projekt na své náklady, počítá se však předběžně s tím, že náklady na realizaci budou započteny do celkového nároku města a městské části na příspěvek developera na veřejnou vybavenost v souvislosti s výstavbou na Nákladovém nádraží. „Jednání o smlouvách s developery o příspěvcích na veřejnou vybavenost jsou stále v procesu a aktuálně kvůli tomu byla i pozastaven proces změny územního plánu na Nákladovém nádraží,“ dodává závěrem Ondřej Rut.

Náklady na rekonstrukci Basilejského náměstí včetně rekonstrukce ulice Malešická jsou cca 250 milionů Kč. Stavba bude dokončena do konce roku 2022. 

Video
Video se připravuje ...

Basilejské náměstí ve středu 20. 7. 2022 Jan Dařílek

Fotogalerie
7 fotografií