Ve středu po poledni musel být na pražském letišti Václava Havla kvůli výpadku systému Top Sky na desítky minut zastaven provoz. Následně byl obnoven, zatím však v omezené kapacitě. Podle ŘLP byla příčinou výpadku softwarová závada na straně dodavatele. „Přijatá opatření zajistila bezpečnost provozu,“ oznámilo ve středu odpoledne ŘLP. Ve čtvrtek dopoledne podnik uvedl, že v současnosti nasazuje a testuje provedené opravy systému TopSky. „Po jeho včerejším (středečním) výpadku budeme naše kapacity postupně navyšovat s ohledem na odstraňování identifikovaných závad,“ sdělilo ŘLP na twitteru.

Podle CZATCA šlo o třetí výpadek systému po jeho letošním nasazení. Prezident sdružení Lukáš Spanilý upozornil, že výpadek nastal navzdory tomu, že dodavatel systému, francouzská společnost Thales, před týdnem prohlásila, že zjistila a opravila příčiny předchozích dvou problémů. „Za těchto okolností řídící letového provozu ztrácí v tento systém důvěru a vyzývá management podniku a dozorový úřad k přezkoumání, zda platí při nasazení deklarovaný stupeň stability a bezpečnosti,“ dodal Spanilý.

ŘLP o situaci s dodavatelem jedná, podle čtvrtečního prohlášení po něm žádá jednoznačnou garanci, že podobné výpadky už se nebudou opakovat. „Tato jednání jsou současně podložena případným budoucím využitím všech kroků v rovině právní a finanční, které má podnik vůči dodavateli systému TopSKy – ATC k dispozici a je připraven je beze zbytku využít,“ zdůraznil podnik.

Technický problém v systému řízení letového provozu ve středu dopoledne na několik hodin zastavil provoz také na švýcarských letištích. Agentura DPA s odvoláním na mluvčího letového úřadu Skyguide uvedla, že příčinou přerušení letů byl hardwarový problém v IT síti. Možnost kybernetického útoku úřad vyloučil.

Novou generaci systému Top Sky používají čeští letoví dispečeři od letošního roku. Systém od francouzského dodavatele Thales používají také například v Rakousku, Švédsku nebo Dánsku.

Fotogalerie
17 fotografií