Přípravné práce k rekonstrukci Basilejského náměstí začaly už minulý rok především výměnou sítí. Celou rekonstrukci pak dostala na starosti firma Central Group, která minulý týden začala na Nákladovém nádraží Žižkov s výstavbou projektu s názvem Parková čtvrť. V rámci participace na rozvoji městské části je developer zároveň investorem zmíněné opravy. Hlavní práce na rekonstrukci odstartují v polovině března a trvat by měly zhruba do konce roku.

Basilejské náměstí v současné době funguje jako kruhový objezd. To by se mělo po rekonstrukci změnit. „Náměstí s oválným půdorysem je nyní bez semaforů a funguje spíše jako kruhový objezd. Nově by to měla být klasická čtyřramenná křižovatka, která bude světelně řízená," vysvětlil místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Zelení).

Projekt není ideální

„Nová podoba náměstí není ideální a je do velké míry ústupkem dopravním nárokům. Jsme na Želivského ulici, kterou chce hlavní město přes můj nesouhlas bohužel stále zachovat jako tranzitní dopravní tepnu. Rezidenti také nechtějí přijít o parkovací místa. Většinu náměstí tak zabere křižovatka a plochy pro parkování. Přesto oproti stávajícímu stavu projekt přináší zlepšení a já na něm chci vidět pozitiva,“ uvedl na svém Facebooku nadále Rut.

Mezi ně rozhodně patří, že se zlepší prostupnost celého území. Dodnes se na Basilejském náměstí přecházelo pouze přes nechvalně známý nesignalizovaný přechod u hospody U Kozla. Nové přechody budou opatřeny signalizací a uprostřed ulice navíc přibudou i vyčkávací ostrůvky. Parkovací místa budou ve stejné výšce jako chodníky, což by mělo přispět k lepšímu pocitu z celého místa.

„Stavba bude samozřejmě spojená s dopravním omezením. Po celou dobu rekonstrukce ale bude Želivského obousměrně průjezdná v jednom jízdním pruhu. Úplně se uzavře Malešická - východní část od poloviny března do konce dubna, západní od dubna do července. Objízdná trasa pro autobusy bude po celou dobu stavby ulicí U Nákladového nádraží,“ řekl Rut.

Cyklopruhy budou pouze ochranné

Projekt má z řad místních i kritiky, vadí jim především nedotažené řešení cyklostezek. „Jak bude řešena cyklotrasa A 42 v severojižním směru?“ Ptá se pod místostarostovým statusem Vratislav F. „Bohužel, počítá se pořád pouze s ochrannými cyklopruhy. V rámci pořizování dokumentace k územnímu rozhodnutí na celou Želivského prosazujeme, aby tam bylo pro cyklisty chráněný / vyhrazený prostor. Bohužel zatím všichni tu upřednostňují potřebu dvou jízdních pruhů před stromořadím nebo řešením pro cyklisty,“ vysvětluje Rut

Vtipné, jak ten prostor před developmentem Central Group má kvalitnější charakter než zbytek. No, dokud bude parkování ve veřejném prostoru za rohlík denně, nebudeme mít kvalitní veřejný prostor,“ uzavřel Vladimír Kolář Kusbach, člen komise životního prostředí na Praze 3.

Fotogalerie
8 fotografií