Po výstavě Robot's 100th Birthday to bude již druhá výstava, kdy se na největší světové přehlídce představí technologie budoucnosti z ČVUT. Fromule DV.01 je prvním vozem s autonomním řízením v Česku. Zároveň jde o jeden z prvních kousků v celé Evropě. V online závodech dokonce porazila tým z americké univerzity MIT. Váží 205 kilogramů a z nuly na sto zrychlí za 2,9 sekundy! 

Nepotřebuje řidiče

Schopnost plně autonomní jízdy zajišťuje sestava senzorů v čele s LiDarem a stereokamerami, jejichž signál je následně zpracováván pomocí algoritmů v pokročilé výpočetní jednotce. Formule přitom dokáže uhánět rychlostí až 120 km/h. Je však konstrukčně omezena, jelikož byl kladen důraz na zrychlení. Na silnici jí však bohužel neuvidíme. „Do veřejného provozu není formule homologovaná. Jezdíme s ní pouze na uzavřených letištích a závodních okruzích," sděluje Blesku zástupce eForce týmu Josef Med. 

Tým technických hlav

Na projektu pracoval tým 60 studentů bakalářského i magisterského studia, zejména z Fakulty elektrotechnické a Fakulty strojní ČVUT. Říkají si eForce FEE Prague Formula a elektrické monoposty staví už od roku 2010. Teprve nedávno, v roce 2020, se tým rozrostl o bezpilotní divizi pracující na samořiditelné formuli. Kluci se do Dubaje těší. Letos přicházejí s jedenáctou generací závodních bouráků.

„Vyrážíme nejen ukázat vědecko-technickou úroveň v České republice, ale také hrdě reprezentovat Fakultu elektrotechnickou i celé ČVUT v Praze,“ raduje se Josef Med. Setkání se zástupci průmyslu může mladé techniky na výstavě obohatit o nové informace, aktuální trendy a pomoci seznámit se s důležitými lidmi.

„Do konstrukce nových formulí se zapojují jak studenti elektrotechnických oborů, kteří mají na starosti vývoj pohonů či baterií, tak studenti informatiky, kteří mohou uplatnit své schopnosti na algoritmech autonomního řízení,“ vysvětluje prof. Petr Páta, děkan Fakulty elektrotechnické ČVUT. 

Nejprve roboti, teď formule

Vysoká škola z Prahy není v Dubaji nováčkem. V rámci rotační expozice o robotech představila skupina působící na katedře kybernetiky Fakulty elektrotechnické během podzimu 2021 své Multirobotické systémy (MRS). Do budoucna by se přitom technologie dala používat i v osobních automobilech.

„Systémy a algoritmy, které používáme, mohou být budoucím konvenčním automobilům blízké," dodává Josef Med. Formule jsou z postaty soutěže jednomístné, ale při samotné soutěži stejně nikoho nevozí. Kdyby došlo k ohrožení, dá se formule zastavit na dálku.

Video
Video se připravuje ...

Historický ročník F1! V čem byl úchvatný a co rozhodlo o vítězství Verstappena? iSport TV

Fotogalerie
11 fotografií