„Chceme zkrátka otevřít plnohodnotnou profesionální veganskou restauraci, kde za dobré jídlo a pití nenecháte majlant, kde lidé vytlačeni na okraj společnosti získají důstojné zaměstnání a kde o směřování podniku budeme rozhodovat společně,“ vysvětlují tři původní zakladatelé v kampani na Hithit.
Bistro Střecha vzniklo před čtyřmi lety na družstevní bázi. „Tehdy jsme si to představovali jako Hurvínek válku, ale tvrdá práce nás neodradila a bistro se začalo rozjíždět,“ vzpomínají na začátky. Pořádně dařit se začalo v roce 2019.
Koronavirová krize
Podnik na Žižkově fungoval čtyři roky. Teprve 15. ledna 2022 přenechali prostor novým nájemníkům. „Celá pandemie byla těžká, všichni jme žili od výplaty k výplatě, bistro každý týden v lepším případě končilo na nule a směny se táhly od rána do večera šest dní v týdnu,“ popisuje Blesku náročné období jeden ze zakladatelů Filip Hausknecht. Nejtěžší situace prý nastala před minulými Vánoci s vyhlídkou na půl roku lockdownu a covidem řádícím mezi zaměstnanci.
Když už si mysleli, že jsou z nejhoršího venku, čísla nakažených začala znovu závratně růst. „Zkrátka bychom další vlnu covidu a lockdown nezvládli bez další újmy na duševním zdraví,“ dodává Filip Hausknecht. Rozhodli se však neházet flintu do žita a otevřít nový větší provoz. Potřebovali k tomu peníze.
Nová provozovna, staré zvyky
Družstvo vsadilo na crowdfundingovou kampaň na webu Hithit. Už prvních 24 hodin se jim povedlo vybrat 75 tisíc z cílového půl milionu. Ke konci kampaně, která trvala 45 dní, jim dokonce přistálo o 109 tisíc více, než z požadovaných 500 tisíc korun potřebovali. Peníze použili na rekonstrukci nových prostor. Na nové adrese Křemencova 7 mezi Národní třídou a Myslíkovou bude bistro Střecha podle nájemní smlouvy minimálně na deset let.
„Už si vlastně ani nemůžeme říkat bistro, bude to pořádný hostinec se vším všudy. Velký bar se čtyřmi různými pivy na výčepu, vynikající kávou, výběrem koktejlů a zkrátka se vším, co nesmí v dobrém baru chybět,” raduje se Filip. Kuchyně bude čtyřikrát větší, nabídka rozsáhlejší a koncept stejný. Filip odhaduje, že ze začátku bude 15 úvazků, které se budou časem rozšiřovat díky cateringovým službám nebo výrobě domácích produktů.