Štvanická lávka, někdy také nazývána HolKa, umožní bezbariérové propojení dynamicky se rozvíjejících čtvrtí Holešovic a Karlína s ostrovem Štvanice. Do teď se na Štvanici bylo možné z Holešovic dostat pouze přívozem a z Karlína po frekventovaném Hlávkově mostě. Nová lávka propojení zjednoduší.

Podle zástupců radnice se lávka v pražských stavebních plánech objevuje už minimálně 120 let. Architektonickou soutěž na podobu Štvanické lávky zadalo minulé vedení Prahy v čele s tehdejším náměstkem pro dopravu Petrem Dolínkem (ČSSD). „Spojení novou lávkou mezi Karlínem a Holešovicemi je dobrý krok, jak zajistit občanům snadnou a bezpečnou prostupnost mezi oběma čtvrtěmi pěšky či na kole. Osobně jsem rád, že projekt zahajujeme symbolicky v roce, kdy slavíme 100 let připojení Karlína k hlavnímu městu Praze,“ uvádí starosta městské části Praha 8 Ondřej Gros (ODS).

Vstup na lávku bude z karlínské strany na Rohanském nábřeží a její ústí bude navazovat na zdejší cyklostezku. Po 38 metrech se Pražané ocitnou na Štvanici, nedaleko oblíbené plovárny Baden Baden, po dalších 149 metrech se pohodlně přes lávku dostanou až do Holešovic, konkrétně na Bubenské nábřeží, přímo před bránu Pražské tržnice.

Technická specifika

Štvanická lávka bude mít hned několik technických specifik. „Lávka je navržena z kvalitního ultra-vysokohodnotného betonu (UHPC – ultra-high performance concrete) s povrchem připomínajícím bílý mramor. Díky tomu nepůjde posprejovat a nezamrzne na ní ani voda. Materiál je vynikající i s ohledem na trvanlivost, životnost lávky odhadujeme na 200 let,“ vysvětluje autor lávky, architekt Petr Tej.

Z důvodů možných povodní, půjde poslední pole lávky na holešovické straně nadzvednout až o 3 metry. Díky tomu by se případně mohlo dostat až nad úroveň velké vody z roku 2002. Ostatní pole lávky už zvedací nebudou, protože stavba bude vyšší než proud Vltavy v roce 2002 při povodních.

Práce začnou na ostrově

Práce na lávce odstartují přímo na ostrově Štvanice. „Nejdříve odstraníme část zeminy a zajistíme staveniště včetně zázemí, na Štvanici začneme vrtat i první piloty. Postupně se přesuneme na obě nábřeží a na jaře se piloty začnou vrtat i ve Vltavě,“ načrtl nejbližší kroky projektový manažer Skanska Michal Kunc.

Dopravní omezení

Při stavbě lávky na holešovické straně bude nutné omezit dopravu, práce ale budou naplánovány v souladu s chystanou rekonstrukcí kanalizace na Bubenském nábřeží před Pražskou tržnicí i s následnou obnovou komunikace včetně tramvajové tratě na stejném místě. Takže se takzvaně „zabijou dvě mouchy jednou ranou.“ První omezení pocítí řidiči, cyklisté i pěší už za pár dní, konkrétně 15. ledna 2022. Kvůli vložení kolejových přejezdů pro dočasný jednokolejný provoz pak bude od stejného data do pátku 21. ledna 2022 dočasně přerušen také provoz tramvají v úseku Vltavská – Dělnická.

Fotogalerie
10 fotografií