Křižovatka ulic Vinohradská a U Vodárny na jižním cípu náměstí Jiřího z Poděbrad byla dlouhá léta noční můrou všech chodců. Nikde zde nebyly přechody, chodci museli vzdálenost pár desítek metrů překonávat vestibulem metra, řada z nich ale kličkovala mezi tramvajemi a auty. O to absurdnější celá situace byla, že v ulici Vinohradská, těsně pod křížením s ulicí U Vodárny, byla zastávka tramvaje. Jediný přechod pak vedl do zmiňovaného vestibulu metra.
Řešení je dočasné
TSK v půlce října začala na křižovatce opravovat světelné signalizační značení a při té příležitosti bylo rozhodnuto, že zde vzniknou i čtyři nové přechody. „Konečně skončí nebezpečné přebíhání přes koleje, přeskakování betonové zídky a podlézání zábradlí. Díky novým přechodům mohou Pražané bezpečně ze zastávky přejít na náměstí a jít třeba na trhy,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Přechody původně byly plánované až při komplexní revitalizaci Vinohradské ulice a také revitalizaci náměstí Jiřího z Poděbrad, ta ale proběhne nejspíš až v druhé půlce roku 2022. Současné řešení je tedy dočasné. Prozatím jsou povrchy chodníků řešeny asfaltovým povrchem, až dojde k celkové revitalizaci, upraví se nároží ulic a dojde ke zkrácení vzdálenosti, tedy i přechody budou bezpečnější.
Nové semafory pouští tramvaje přednostně
Vznik přechodu nebyl nijak stavebně náročný, nejvíce peněz stála nová světelná signalizace, za tu TSK zaplatila asi čtyři miliony korun. „Semafory jsou nastavené tak, aby přednostně pouštěly tramvaje, je to nová technologie. U přechodů jsou také bezdotyková tlačítka pro chodce. V podstatě jediným větším zásahem bylo bourání zídky v nároží náměstí, kde do té doby byla pouze zeleň,“ vysvětlila mluvčí TSK Barbora Lišková.
Nové přechody vítají i místní. „Tak tenhle přechod je skvělá práce, ne každý preferuje schody a s vozíkem nebo kočárkem bude přecházení hned jednodušší,“ kvituje změnu s povděkem Petra S.
Řada lidí však změnu na Jiřího z Poděbrad dává do souvislosti s celkovou tristní dopravní situací v hlavním městě a poukazuje na to, že jeden přechod je v záplavě uzavírek v rozkopané Praze jen chabým úspěchem. „Nějak v tom to vítězství nevidím. Kór když jsem viděl ty díry v silnici, která se určitě bude rozkopávat zanedlouho. Tak snad se to nerozkope taky,“ napsal Lukáš. „Praha nejsou Kotěhůlky, kde je jeden přechod úspěchem,“ uvedl Adam.Vznikly i další přechody
Město před časem nechalo při obnově semaforů namalovat i přechod přes magistrálu u tramvajové zastávky Muzeum. Další by měl v nejbližší době začít fungovat nedaleko u nové budovy Národního muzea. I tam museli lidé pro překonání dopravní tepny používat podchod a řada jich podle vedení města raději silnici přebíhala. Přechody na křižovatkách by podle dřívějších vyjádření neměly zpomalit dopravu, protože chodci přechází v době, kdy auta stejně stojí na červenou.
Riskantní přecházení silnice Jan Dařílek