Nová služba chce lidem po vážném úrazu nebo těžké nemoci poskytnout pomoc se zajištěním pečovatelské služby, domácí ošetřovatelské péče, rehabilitace nebo jiné službě v domácím prostředí. „Znáte zřejmě situaci ze svého okolí, kdy se vrátil člověk z nemocnice a nebyl schopen si sám zajít na nákup nebo si aplikovat léky,“ popisuje ukázkovou situaci radní magistrátu pro oblast sociální politiky Milena Johnová (Praha Sobě).

Zpátky do reality

Nová telefonní linka má pomáhat bývalým pacientům dostat se do normálního života. „Služba navazuje na sérii obdobných aktivit, které v posledních dvou letech pandemického období Praha rozjela,“ říká Miloš Růžička (STAN), Předseda Výboru pro zdravotnictví hl. m. Prahy. Zatím na telefonu slouží tři zaměstnankyně.

Linka se bude ze začátku přizpůsobovat požadavkům volajících. „Chceme analyzovat všechna data, která získáme. Podle toho, jakých problémů bude nejvíce, takovým směrem se vydáme,“ informuje ředitelka Linky návratu. Linku budou využívat také preventivně rodinní příslušníci, kteří si všimnou zhoršujícího se stavu svého blízkého.

„Chceme, aby Pražané dobře pozorovali svou situaci v rodině. Pokud si všimnou, že brzy nastane situace, kterou bude potřeba řešit, mají nás kontaktovat,“ radí Miloš Růžička. Nemá se prý čekat, až nastane překvapivá situace, kdy bude muset být náš blízký odvezen do nemocnice a teprve potom začneme řešit, co dělat dále. „Včas předvídejme těžké situace v rodinách,“ apeluje Miloš Růžička.

Služba v praxi

Člověk s problémem vytočí číslo 770 170 651 a na druhém konci se ozve sociální pracovnice. Hledání řešení se bude odvíjet individuálně. Zatím je práce linky hlavně informativní, do budoucna by se mohla rozšířit i o terénní pracovníky. „Operátor nyní například zajistí žádosti k přijetí do domova seniorů. Každý případ se řeší zvlášť. Až praxe ukáže, co bude potřeba udělat,“ povídá ředitelka linky.

Fotogalerie
5 fotografií