Zatímco Praha 8 volá po semaforu a přisvětlení, magistrát na přechodu Střelničné ulice u tramvajové zastávky Ládví už podruhé experimentuje s ubráním jízdního pruhu. První pokus před třemi lety přitom skončil pro stížnosti fiaskem už po několika dnech. „Kolony tenkrát stály až za Kobyliské náměstí,“ zavzpomínal radní Prahy 8 pro dopravu Tomáš Slabihoudek (43,TOP 09). „Semafor by byl nejlepší řešení. Magistrát jej ale označil za ekonomicky nevýhodný neboli drahý. Zároveň skoro tři roky žádáme o přisvětlení přechodu, což nám bylo také opakovaně odmítnuto,“ dodal s tím, že takové řešení by nemělo dopady na plynulost dopravy.

Právě dopravních komplikací se v době, kdy auta v metropoli brzdí rekordní počet uzavírek, radnice bojí. Výrazně zhoršená situace je podle ní v důsledku nekoordinovaných uzavírek v libeňské Zenklově ulici, kde se dotýká jak mhd tak záchranářů. Podle magistrátního náměstka pro dopravu Adam Scheinherra (34, Praha Sobě) ale problémy kvůli ubrání pruhu nehrozí. „Z dat víme, že nijak neomezíme automobilovou dopravu. Ve směru Prosek už teď projíždí zhruba 95 % vozidel jedním pruhem,“ vysvětlil. Návrh Prahy 8 na zřízení semaforu podle Scheinherra nepodpořila Policie, ČR, protože v hlavním směru rovně by se snížila kapacita křižovatky.

Přechod zabíjel!

Podle dat magistrátu přechodem ve špičce projde 120 až 150 lidí za hodinu. Od roku 2007 ke konci letošního března tu došlo k celkem 29 dopravním nehodám. V patnácti případech šlo o srážku s chodcem. Při jedné z nich chodec zemřel, jedenáct sražených utrpělo lehká zranění a čtyři skončili v nemocnici s vážným poraněním.

Expert: Zúžení pocítíte

Podle dopravního experta Romana Budského by lepším způsobem zabezpečení přechodu bylo vybudování semaforu. „V Praze už je teď hustší provoz. Auta se přetlačují. Stačí, když je trochu hustší doprava a hned to vázne. Když ze dvou pruhů uděláte jeden a vzápětí je zase rozšíříte na dva pruhy, dopady budou znát stovky metrů daleko,“ vysvětlil.

Rizikem ponechání přechodu bez přechodu je podle něj i to, že následně křižuje tramvajový pruh. „Chodec, který bude přebíhat, aby nezdržoval řidiče, se může snadno rozběhnout a skončit pod koly rozjeté tramvaje. Semafor by byl jednoznačným a bezpečnějším řešením,“ dodal.

S problémy s plynulostí dopravy se kvůli rekordnímu množství uzavírek potýká ve špičce takřka celá metropole. Nevyhnul se jim ani obyvatel proseckého sídliště Marek Tichý (53) na Praze 9 při cestě z Proseka do Ďáblic. „Cestu dlouhou necelé tři kilometry, která mi obvykle trvá pět až deset minut, jsem absolvoval za čtyřicet minut,“ sdělil. „Příčinou nebyla ranní špička, ale dvě uzavírky, vzdálené od sebe několik set metrů,“ dodal.

Usnesli se proti Scheinherrovi!

Kvůli dopravní situaci přijalo zastupitelstvo Prahy 8 usnesení, ve kterém náměstka primátora vyzvalo „aby zanechal veškerých kroků v dopravě, které pod různými záminkami, jako je zvýšená bezpečnost nebo rozvoj cyklodopravy v reálu pouze komplikují dopravu na území MČ Praha 8, ale i v celé Praze, a zhoršují životní prostředí i celkový životní komfort občanů Prahy“ a „aby při přípravě dopravních opatření více dbal stanovisek jednotlivých městských částí“. „Usnesení je nic neříkající, bez konkrétních dat, návrhů či podnětů. Ze zastupitelů z Prahy 8 mi nikdo nevolal, nikdo mě nekontaktoval, abychom věc společně projednali,“ reagoval Scheinherr..

Fotogalerie
42 fotografií