Kdo by ji neznal. Typicky červeno-béžová barevná kombinace, zaoblený „čumák“ s kruhovými světly a velká posuvná část oken, která zajišťovala větrání. To je tramvaj T3, která v Praze jezdí od 60. let minulého století.

Tuto nezaměnitelnou tvář dal T3 významný průmyslový designér František Kardaus, který kromě tramvají spolupracoval i na designu známého automobilu tatra 600 nebo tatra 603. Hlavní konstruktér vozu byl pak Antonín Honzík.

K vidění byla poprvé v Brně

Tramvaj T3 mohla poprvé veřejnost obdivovat na mezinárodním veletrhu v Brně, který probíhal v létě toku 1960. Už v listopadu pražský podnik ČKD Tatra Smíchov začal pracovat na prvním kuse a také provádět první zkušební jízdy Prahou. První měsíce jezdily tramvaje bez cestujících a dolaďovaly se poslední detaily.

Ozdobné prvky musely pryč

Prototyp T3 měl mnoho ozdobných prvků, které ale musely v rámci masové výroby zmizet. „Konstrukčně bylo třeba vůz dost zjednodušit, aby byl schopen velkosériové výroby. V zásadě ale můžeme říct, že celkový design tím moc neutrpěl,“ vysvětluje Robert Mara z archivu pražského dopravního podniku.

Pražané se prototypem T3 svezli poprvé 21. června 1961, rok na to pak začala sériová výroba. „Úplně první vůz zůstal v běžném provozu až do roku 1984. Za tu dobu na něm proběhly nějaké menší úpravy, aby se vzhledem co nejvíce přiblížil sériově vyráběným kusům. Roku 1984 byl z běžného provozu vyřazen a rok nato i sešrotován,“ popsal Robert Mara.

Zápis v Guinessovce

ČKD vyrábělo tramvaj až do poloviny 90. let. Konkrétně až do roku 1997. Za tu dobu bylo vyrobeno 13 945 kusů této tramvaje, což T3 dostalo i do Guinessovy knihy rekordů. A tak není divu, že T3 kromě ulic československých měst křižovala města dalších sedmi států, mimo jiné Německa, Ruska, Polska nebo Bosny a Hercegoviny. 18 kusů bylo dovezeno i do hlavního města Uzbekistánu – Taškentu.

Obliba neutichá ani po letech

Obliba tramvaje T3 ale neutichá ani po letech. V roce 2015 se tento legendární stroj dostal dokonce na poštovní známky. „Známku o rozměrech obrazové části 40 x 23 mm vytiskla Poštovní tiskárna cenin Praha a.s. plnobarevným ofsetem v tiskových listech po 50 kusech. Autorem výtvarného návrhu emise je grafik Petr Ptáček, autorem rytiny obálky prvního dne je grafik a rytec Jaroslav Tvrdoň,“ sdělila Štěpánka Filipová, tisková mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu.

O dva roky později, tedy v roce 2017, vytvořil DPP ve spolupráci s designérkou Annou Marešovou nový koncept výletní tramvaje, která navazuje na tradici legendárních vozů typu Tatra T3. „T3 Coupé vychází z původního designu, jen upraveného pro 21. století. Zadní část vozu se dá otevřít, je zde k dispozici i bar, což nabízí zcela nečekaný luxus a zážitek,“ popsala už dříve svůj nápad designérka. Zájemci si mohou upravenou tramvaj TR Coupé pronajmout na stránkách dopravního podniku. 

Fotogalerie
42 fotografií