Rozhodnutí, že se začne s obří stavbou vedoucí z Malovanky v Praze 6 až k Mostu Barikádníků v Praze 8, padlo 30. října 2006, kdy bývalý primátor Pavel Bém (ODS) podepsal smlouvu na stavbu tunelů. Hotovo mělo být již v roce 2011, ale kvůli různým technickým problémům a soudním přím se otevřel až 19. září 2015. Poslednímu zádrhelu se Češi dlouho smáli. V nejmodernějším tunelu v Praze navlhly kabely!

Tehdejší šéf Metrostavu Jiří Bělohlav, jehož firma prováděla stavbu, pro týdeník Euro řekl, že žádný tunel není suchý, mimo jiné je v něm kondenzovaná voda: „Prostory, v nichž jsou vedeny kabely, jsou nevětratelné. A tak se podivuji, že takové skvělé firmy, jako jsou ČKD DIZ, AŽD a Eltodo, které i s námi dělaly desítky tunelů, tam natáhnou kabel, který nevyhovuje. Nevím, proč se tak stalo, ale nikde jinde jsme se s ničím podobným nesetkali." Nakonec se mokré kabely vyměnily a tunelový komplex skládající se ze tří tunelů se otevřel o den dříve, než bylo ohlášeno - 19. září. A co Praze přinesl?

Zklidnění v Praze 7

Podle údajů Technické správy komunikací hl. m. Prahy (TSK) od roku 2015 počet projíždějících aut tunelovým komplexem narůstá. Výjimku tvoří až rok 2020, kdy provoz kvůli pandemii koronaviru klesl až o jednu třetinu oproti loňsku. Za rok 2018 projelo tunely oběma směry přibližně 80 až 90 tisíc aut denně. Podle mluvčí TSK Barbory Liškové se díky Blance zlepšila doprava v ul. Milady Horákové, Veletržní, nábřeží Kapitána Jaroše, nábřeží Ludvíka Svobody, Nuselský most, Argentinská a Rohanské nábřeží.

Ke zhoršení došlo na komunikaci v ulicích Patočkova a V Holešovičkách. V druhé jmenované sice došlo k nárůstu vozidel zhruba o třetinu, ale byly odstraněny významné ranní kolony, čím i přes nárůst intenzit dopravy došlo ke snížení imisí oxidů dusíku, oproti stavu před zprovozněním tunelového komplexu,“ hodnotí stav po pěti letech Lišková.

Tisíce pokut

Nejčastěji se v tunelovém komplexu pokutuje za překročení povolené rychlosti. Měsíčně poruší pravidla silničního provozu přibližně 1 500 vozidel. Častým jevem je i nedodržování proměnného dopravního značení – například červené kříže zakazující jízdu v 1 pruhu. A za dobu fungování dostalo 350 chodců pokutu, protože se pohybovali tunelem.

V listopadu 2018 zastavilo v Blance vozidlo z bizarního důvodu. Řidiči totiž nefungovala navigace a přímo v tunelu volal o radu do firmy. Nejčastěji řidiči ale zastavují z logičtějšího důvodu. Dojdou jim pohonné hmoty.

Zvířata, kočárek a opilec

V minulém roce zveřejnilo TSK k čtyřletému výročí otevření Blanky video, v němž si to dvě ženy vykračovaly s kočárem tunelem nebo si opilý muž zkrátil cestu přes tunel. Ale nebyli samotní! Do Blanky zaběhli i liška, zajíc, kuna, pes, kočka a kachny.

Rádio naladili řidiči až po třech letech fungování. Od 1. listopadu 2018 byl tunelový komplex pokrytý signálem čtyř stanic rádia. Ke zkolaudování stavby došlo ale ještě mnohem později. Původní podmínka kolaudace bylo totiž dostavění severozápadní části okruhu. Blanka proto zůstávala dlouhá léta ve zkušebním provozu, a teprve v říjnu 2019 byla tato podmínka vypuštěna a Blanka zkolaudovaná.

Fotogalerie
28 fotografií