Zklidňováním dopravy nejčastěji vysvětlovali záměr uzavření úseku na nábřeží mezi křižovatkami s ulicemi Národní a Divadelní ve směru na Staroměstskou spoluautoři nápadu, zastupitel Jan Čižinský (42, Praha Sobě) nebo náměstek primátora Adam Scheinherr (33, Praha Sobě).

Inspirovat se měli dalšími evropskými městy, když 23. května proměnili jízdní pruh v kavárenské předzahrádky a přes nesouhlas obyvatel Divadelní ulice svedli dopravu právě sem. Kromě dopravy, jejíž zklidnění se dle místních nekonalo, schytali kritiku i za umístění nevzhledných betonových bloků.

Lepší to ale nebylo ani po jejich odstranění a stavební úpravě prostoru či doplnění truhlíků se zelení. „Toto ‚zklidnění‘ Smetanova nábřeží je ukázkou toho, jak se to dělat nemá?“ zhodnotila pro Blesk Alexandra Udženija (44, ODS). „Auta bez objízdné trasy vyhnal magistrát lidem pod okna a zahrádky těsně vedle tramvajové zastávky zejí pochopitelně prázdnotou. Ještě pár podobných zklidnění a Praha bude všem pro smích,“ dodala.

Smetanovo nábřeží v několika červencových dnech a začátkem září, kdy bylo hezky, zelo prázdnotou.
Autor: Blesk:Daniel Černovský

Zatím má magistrát v plánu omezení rozšířit. Dalším úsekem, kde automobily podle něj zpožďují tramvaje, je část mezi Staroměstskou a Karlovými lázněmi.

Dělají to pro občany?

„Tak se na nás za to provedení nezlobte, děláme to pro vás. Bez trošky křiku by se o tom mluvit ani nezačalo,“ reagoval na kritiku Čižinský. Lidé se zatím na sociálních sítích bavili snímky prázdných zahrádek, zástupci vládnoucí koalice včetně primátora Zdeňka Hřiba (39, Piráti) se trumfovali, kdo se tu zvěční s co nejpočetnějším osazenstvem. „Naprostá katastrofa,“ zhodnotil celý projekt na facebooku třeba Pavel. „Narváno určitě pravidelně, kdykoli jedu okolo, maximálně dva až osm lidi celkem na tři zahrádky...,“ komentovala ironicky také Blanka.

Hosté nejsou!

Do vlastního průzkumu se tedy pustil i Blesk a během nejhezčích červencových dnů denně fotografové přicházeli v různých časech zaznamenat návštěvnost. Výsledek? Až na výjimky prázdno! Stejně jako minulý týden ve čtvrtek, kdy přes příjemné slunečné počasí a v čase mezi devátou ráno a 17:00 odpoledne se na zahrádkách s celkovým počtem 129 míst usadilo na jediné průběžně pouhých 38 lidí, tedy průměrně pět lidí za hodinu. Na dalších však nebyla po celý den ani noha.

Kolik to stálo? Neřekneme!

Blesk opakovaně položil spoluautorům projektu Čižinskému a Scheinherrovi následující dotazy: Jaké náklady si od počátku vyžádala uzávěra úseku a vybudování zahrádek? Kolik slibovaných kulturních či společenských akcí tu za celé léto proběhlo? Jak jste spokojeni s návštěvností zahrádek? Jak by se dal projekt třeba příští léto realizovat jinak a lépe? Ani na jedinou otázku však neodpověděli.

„Mě to nepřekvapuje. Ono se vždy ukáže, že ten, kdo má plnou pusu transparentnosti a slibuje velké činy, jako pan Čižinský, tak se ve finále chová nejhůře a nedokáže vůbec nic. Jediné, co zatím předvedli, je chaos v pražské dopravě, uzavírky a neustálé kolony. Odmítají cokoli vysvětlovat opozici, občanům i médiím. Asi si myslí, že jim Praha patří. Pražané by na to měli při volbách myslet,“ uzavřela Udženija.

Co lidem na zahrádkách vadí nejvíce?

* Blízkost automobilů, kdy zejména při jejich zastavení na semaforu veškeré výfukové zplodiny končí mezi hosty.

* Lidé dobíhající tramvaje se musejí proplétat mezi stoly restauračních zahrádek.

* Hlučnost prostředí (automobily, tramvaje), v němž je umístění zahrádek nevhodné.

* Ceny místních podniků, kdy například za hlavní jídlo dáte v jednom z nich i zhruba 600 korun.

* S ohledem na argument, že se magistrát snaží vylepšit prostředí, také špatný stav lip rostoucích na protější straně ulice, který město neřeší.

Fotogalerie
85 fotografií