Smlouvu o smlouvě budoucí podepsaly obě strany předloni v únoru. Krátce poté nedobrovolně skončil tehdejší šéf správy Pavel Surý, který kontrakt podepsal. Nové vedení se rozhodlo smlouvu vypovědět, k mimosoudní dohodě s developerem ovšem nedospělo.

Rozpor se zákonem + absence veřejné soutěže

Správa železnic podepsala smlouvu s Amádeus Real bez veřejné soutěže. Dokument počítá se stanovením ceny pozemků až v době transakce za pomoci znaleckých posudků tak, aby odpovídala cenám okolních pozemků. V registru smluv je uvedena cena 283 milionů korun, podle některých expertů se však cena pozemků pohybuje až kolem miliardy korun. Očekávanou vyšší cenu za pozemky přiznala i developerská firma.

Smlouva byla podle současného vedení Správy železnic uzavřena v rozporu se zákonem o privatizaci, protože ji neschválila vláda. Organizace tak namítala, že smlouva byla uzavřena neplatně. Firma Amádeus Real oponovala, že souhlas vlády nebyl nutný a trvala na platnosti smlouvy. K žalobě podle developera vedly politické a konkurenční tlaky na zástupce Správy železnic. Kvůli smlouvě už dříve podal trestní oznámení pro podezření ze spáchání trestného činu Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových.

„Žaloba není důvodná. Není dán naléhavý právní zájem na určení neplatnosti smlouvy o smlouvě budoucí ze dne 14. února 2018,” uvedla soudkyně Obvodního soudu pro Prahu 1 Petra Lukášková.

„Soud rozhodl i s ohledem na prodeje jiných nepotřebných pozemků Českých drah kupními smlouvami z let 2008 až 2014, kdy v uvedených případech šlo o přímý prodej a hovořilo se v nich o dohodnuté kupní ceně, jež nevzešla z veřejné soutěže,” uvedla dále Lukášková.

Důležité pozemky

Na atraktivních pozemcích nedaleko Pražského hradu můžou v budoucnu vzniknout byty, kanceláře nebo obchody. Parcely u dejvického nádraží jsou pro SŽDC klíčové kvůli připravované trati z Prahy do Kladna.

Fotogalerie
17 fotografií