Návrh je na světě sotva pár hodin a už se kolem něj rozproudila bouřlivá diskuse. Řada lidí mu nemůže přijít na chuť kvůli půlmilionové ceně i strohému designu. Bohuslav R. logo na facebooku přirovnal ke „třem rozsypaným pastelkám“ nebo „účtence z hospody“. Kateřina P. ho okomentovala lakonicky: „To by moje 3letá dcera dokázala taky, nechcete ještě nějaký loga? Kapacity má.“ Z dalších přirovnání zaznívá nepovedený Adidas, „lajny“ kokainu nebo logo kapely Tři sestry, kterému chybí kosočtverec.

Někteří se návrhu naopak zastávají. „Nové logo se mi moc líbí. Ukazuje, že si úřad umí udělat legraci sám ze sebe a to je dnes vzácné,“ říká například uživatel Ivo D. „Já tomu strašně fandím. Jen první, co mě napadlo, byl počet piv na lístku v hospodě, no. Ale to k Žižkovu taky patří,“ podělil se o názor Honza M. 

Tři čárky místo 15 let starého loga

Praha 3 podle jejího starosty Jiřího Ptáčka (TOP 09) potřebovala nové logo jako sůl. Podle jeho průzkumu totiž většina obyvatel 15 let staré logo, které spočívá ve znaku městské části na červenomodrém pozadí s nápisem Praha 3, ani neznala. „Jestliže si ho nikdo za 15 let nevštípil do paměti, pak je to logo špatné,“ uvedl.

Radnice Prahy 3 proto v říjnu loňského roku vyhlásila veřejnou soutěž o nové logo a související grafické prvky. Do ní se nakupilo celkem 81 návrhů. Vítězným se stal návrh Jakub Vaněk Studia, které přišlo se zdánlivě jednoduchým řešením – třemi červenými čarami.

Měsíc přemýšlení

Návrh podle slov jeho spoluautorky Barbory Micajové vychází z více než měsíčního přemýšlení, kdy se spolu s Jakubem Vaňkem vydávali do ulic Prahy 3 a vyzpovídali jejich obyvatele. „Vyšlo nám to, že Prahu 3 vnímají jako místo setkávání. Všechny odpovědi se vztahovaly k mezilidským vztahům, proto jsme logo založili na třech čárkách, které vycházejí z toho setkávání,“ řekla.

Video
délka: 01:23.77

Praha 3 představila novou vizuální identitu včetně nového loga. Jak se vám líbí? ÚMČ Praha 3, Petr Koll

Jakub Vaněk uvedl, že se snažili vymyslet motiv, který je možné použít v systému hlášek. „Není to logo, které člověk dá někam do rohu. Naopak se třemi čárkami se dá nápaditým způsobem pracovat,“ myslí si. V mnoha ohledech totiž nahrazují číslovku tři, a to ve slovních spojeních, která hodlá radnice Prahy 3 využívat. Například ve smyslu „sejdeme se na III, šeIII přírodu, Jiřáku prosIII se“ nebo prostě „Praha III.“ Autoři uvedli, že jim vyšlo 623 slov, v rámci kterých může být tento nový koncept použit.

Jak soutěž probíhala?

Podle starosty byly zajímavé i jiné návrhy, odborná porota nicméně vybrala jako vítězný tento, protože je jednoduchý, hravý a srozumitelný. „Navíc ctí tradiční barvy Prahy 3 – tedy červenou, bílou a zelenou,“ uvedl Ptáček. 

Jsme ve výjimečné pražské čtvrti, kde se přirozeně míchá staré, autentické s progresivním. Všechny tyto aspekty bude umět nový vizuální styl pojmout,“ hájí kontroverzní návrh porotce Petr Babák.

Podle odborníka se logo vydalo cestou moderního minimalismu a bude třeba s ním nakládat precizně, aby ve výsledku nepůsobilo lacině. „Bude vypadat skvěle, pokud se tiskovinám Prahy 3 dá vždy dostatečná péče. Na lidovějších grafických výtvorech může působit jako pěst na oko. Pokud byl k logu dodán vyčerpávající manuál užití značky v požadované kvalitě a rozsahu, je to cena obvyklá,“ říká Jakub Goldmann, úspěšný webový designér a spolumajitel agentury Švejda Goldmann, která stojí například za redesignem webu časopisu Forbes.

Nové logo Prahy sází na variabilní a nápadité využití číslovky 3.
Nové logo Prahy sází na variabilní a nápadité využití číslovky 3.
Autor: Nikol Štrosová

Zastupitel Prahy 3 a její bývalý starosta Alexander Bellu (ODS) má pro logo málo pochopení. Ačkoliv věří, že si najde své příznivce, mezi které se úplně nepočítá, nevidí historickou souvztažnost „tří tyček, párátek nebo hůlek,“ jak uvedl, k Praze 3. Že přitom původní znak Prahy 3 nectil historické aspekty městské části, byl jedním z argumentů radnice.

„Když radnice šetří a potom vydá 500 tisíc korun za projekt, který na kvalitu života v Praze 3 nemá žádný význam, tak si říkám, jestli to je to nejlogičtější, co se v dané chvíli mělo dělat,“ dodává s tím, že další výdaje přibudou, jak se logo bude měnit na úřadech, vozidlech městské části či propagačních předmětech. To podle Ptáčka nebude jednorázový výdaj, k obměně dojde postupně a s penězi pro tento účel se v rozpočtu počítá.

Fotogalerie
14 fotografií